Monday, September 8, 2014

KETUPAT LEMAK BERKRIM DISUKAI RAMAI

Assalamualaikum...

Di kampung bahan-bahan seperti santan kelapa, daun pandan, serai, aneka sayuran dan buah-buahan malah ayam kambing lembu adakalanya percuma, orang tua kita yang membela binatang ternakan dan berbudi kepada tanah. 

Tentunya situasi ini berbeza apabila kita duduk di bandar-bandar besar...sampaikan daun pisang atau sedikit sahaja daun kari semuanya mempunyai nilai Ringgit Malaysia. Kadang-kadang ada jenis daun yang saya tak kenal ada juga dijual.

Ok,terus kepada cerita ketupat lemak berkrim disukai ramai. Seakan satu tradisi, ketupat mesti ada di rumah kami setiap kali hari raya, tak kisahlah raya puasa atau raya haji mesti ada dibuat. Tak banyak tak kisah, janji ada. Jenis ketupat pulut dan dimasak bersama santan pekat. Bertambahlah seronok apabila daun kelapa sehinggalah ke santan/susu kelapa semuanya percuma, hanya diambil dari sekeliling rumah/kampung kami. Kena pula tu ada mesin parut kelapa...lagilah senang.

Bayangkan semasa hari raya baru-baru ni, kelapa berlonggok di bawah kolong rumah melebihi 100 biji sehinggakan adik saya menjual sebahagiannya di Pekan Muhibbah berhampiran. 

Semasa saya kanak-kanak, ada beberapa jenis ketupat yang saya tahu buat, antaranya ketupat empat segi tepat, ketupat empat segi sama, ketupat jantung, ketupat burung dan ketupat ayam. Arwah nenek dan arwah bapa yang ajar. Faham-faham sajalah kan budak-budak senang diajar dan mudah faham. Sekarang akhirnya hanya satu jenis ketupat yang saya masih ingat cara membuatnya - ketupat empat segi, tapi sejak menjadi perantau, saya boleh membuat ketupat palas, belajar dari youtube, senang sangat nak buat dan mudah juga didapati daun palas dari Pasar Besar Klang. Tahun lepas raya haji saya buat ketupat palas berlaukkan rendang daging.

Ketupat yang sudah siap dianyam dan diketatkan.




 Ready untuk dimasak sehingga santan pecah minyak.


Resepi Ketupat Lemak Berkrim Disukai Ramai.

1 kilogram beras pulut putih = santan dari 2 biji kelapa (saiz besar) atau 3 biji kelapa (kelapa saiz kecil).

Beras pulut direndam dalam santan pekat (yang ditambah sedikit garam dan gaul rata) selama setengah jam.Pastikan pulut tenggelam sepenuhnya dalam air santan.

Siap direndam 1/2 jam, beras pulut diisi ke dalam ketupat yang sudah diketatkan, jangan isi penuh, isi sebanyak 80% dari keseluruhan ketupat, atau agak-agaklah kan bagi longgar sikit sebab ketupat ini akan kembang apabila masak nanti.

Selesai mengisi ketupat, air santan tadi dituang sekali dalam periuk besar/kuali besar untuk merebus ketupat ini sehingga masak. (Guna dapur turbo cepat masak tak payah tunggu lama sangat)


Memang tangan kita akan basah sebab pulut ini direndam dalam santan, tu yang sedap tu, tapi pastikan tangan kita bersih sebab nak masak ketupat ni mestilah air tangan kita bersih juga kan hehehe...nak bagi isi ketupat guna sudu pun ok juga, ikut keselesaan anda.

Masa raya puasa bulan lepas, saya buat ketupat pulut guna 3 kilo beras pulut dan santan dari 9 biji kelapa. 92 biji ketupat siap tapi saiz ketupat ada yang besar dan ada juga yang kecik sebab dapat daun kelapa yang kecik jugalah, maklum hari raya habis semua pokok kelapa di kampung kami diserbu oleh orang-orang kampung, mood membuat ketupat gitu...tempoh memasak 1 jam 30 minit. (bergantung kepada saiz ketupat kalau banyak yang kecil cepatlah masaknya)

Ketupat yang saya buat tu untuk famili di KK, tidak termasuk yang emak buat untuk raya kami di kampung.

Oh ya, lagi satu yang paling PENTING - Setelah air santan hampir kering dan ketupat pulut lemak sudah masak, angkat keluar ketupat ke dalam jerayan (besen besar atau bekas besar yang berlubang-lubang tu) untuk tos sisa-sisa santan yang sudah pecah lemak. Setelah ketupat SEJUK, lap ketupat satu demi satu supaya tahan lama boleh sampai 3 ke 4 hari.  (lap guna kain or tisu ikut yg mana selesa)


Sisa-sisa santan yang pecah lemak tu yang semacam putih telur masak tu memang akan banyak terlekat di badan ketupat, selain berminyak. Bab lap ketupat ini memang leceh, tapi itulah prosesnya untuk menghasilkan ketupat lemak berkrim disukai ramai, hihihi...

Kalau rajin nak guna pulut hitam (pastikan yang berkualiti) pun boleh atau campurkan beras pulut putih dengan sedikit beras pulut hitam, pun best juga, ikut rajin kitalah nak macam mana kan?


Itu style ketupat kami di kampung,ada juga saya buat nasi impit guna daun ketupat dan beras biasa, tapi selera famili saya lebih kepada ketupat lemak berkrim disukai ramai ini, mungkin sebab ianya lebih 'berperisa'. Lambat sikit habis yang nasi impit tu walaupun dipadankan dengan kuah lontong.

Disebabkan saya terbiasa dengan masakan Melayu di Malaya ini, jadi sedikit sebanyak cara masakan saya ada ciri-ciri tersebut setiap kali beraya balik kampung di Sabah.

Cubalah buat! Senang saja tu, Try buat sedikit sahaja untuk permulaan, dalam sekilo atau 1/2 kilo beras pulut putih, lagi beberapa minggu ke hadapan kita akan berhari raya haji pula...alahai masa sentiasa sahaja pantas bergerak.

Ok bye ... tata...jumpa lagi di lain cerita.


Love,
monalizahrais
Kapar,Klang.
 

 
 






 

No comments:

Post a Comment