Monday, September 8, 2014

ADAB DI LAMAN MAYA

Assalamualaikum...

Sedikit dapatan di facebook, ada page dan ada juga seorang ustaz bercakap tentang adab di laman maya. Tapi petang ini saya menulis tentang adab di laman maya bukan hendak mengulas pendapat mereka. Sekadar bercerita pengalaman sendiri serta pendapat tentang adab kita di laman maya. Sekarang ini handphone semurah kurang dari RM200 dengan mudah kita berfacebook, tweeter, whatsapp, instagram, we chat dan... tak larat sebut, bermacam-macam aplikasi ada di playstore... memang stor aksesori kegunaan kita bersosial di laman maya. 

Ok, sebelum adanya whatsaap, di facebook ada 'group' lingkungan yang lebih kecil dan terarah. Sama ada kita dijemput bertandang ke 'group' atau tiba-tiba sahaja nama kita terrrr.....masuk dalam 'group' tersebut. Selalunya berkaitan dengan bisnes MLM (multi level marketing). Kita pun tiba-tiba hairan notification kita sentiasa merah dengan angka, kadang-kadang-kadang sehingga terlepas mesej-mesej penting.

Yang buat bisnes kecil-kecilan tu ok lah juga, bab 'group' tu yang tak tahan. Berduyun-duyun 'jemputan kenduri' idea di rumah 'group' yang kita sendiri pun tak kenal atau tak pernah dengar pun.

Kemudian... munculnya aplikasi whatsapp kerana ia menggunakan nombor telefon kita, terbentuklah kumpulan yang lebih kecil, ahli-ahlinya rakan sekolah rendah/menengah/satu pejabat/persatuan. Kadang-kadang lebih bersifat peribadi. Orang luar yang tidak dikenali confirm tak boleh masuk punya.

Sebelum itu, dalam ruang facebook yang sangat besar lingkungannya sehingga boleh mencecah rakan 5000 orang (tidak termasuk follower/subscribe), dan bagi page pula tidak terhad follower/subscribe, terlalu banyak orang yang tidak kita kenali. Bagi pendapat saya... walaupun kadang-kadang kita terbaca status orang lain yang seakan-akan ditujukan khusus kepada kita...tapi mungkin ianya cuma kebetulan, kerana masing-masing pun ada rangkaian rakan-rakan fb yang ramai. Akhirnya status itu akan menjadi umum walaupun ada yang terasa hati.

Tentu berbeza dalam lingkungan yang lebih persendirian contoh whatsapp 'group' rakan sekolej/satu course yang sama/ batch yang sama. Terlanjur cakap amat mudah mengesan siapa yang disindir dan siapa yang tersindir. 
Sekali dua mungkin rakan-rakan lain boleh tahan lagi tapi terlalu kerap terlalu banyak pertentangan sehingga masing-masing teguh dengan pendirian masing-masing tidak mahu mengalah... akhirnya ada yang undur/leave kumpulan begitu sahaja. Lebih parah kalau ianya berterusan di luar laman maya, tak pasal-pasal bermusuh sepanjang hayat.

Kadang-kadang isu yang dibincang hanyalah setakat isu-isu semasa tapi itulah.... cara kita memandang sesuatu perkara itu tentunya dari sisi yang berbeza. Perbezaan ini yang kadang-kadang menimbulkan rasa tidak puas hati/tersinggung. Peranan admin  memang penting dalam sesebuah 'group' tapi tidak semua perkara dapat dikawalnya kerana fikiran milik masing-masing.

Mula-mula saya join whatsaap apabila ada rakan-rakan satu universiti hantar mesej di inbox fb saya menyuruh saya join group batch kami. Ok, saya pun setuju. Mula-mula segalanya berjalan lancar bermacam topik dikongsi, ada masanya seperti ada kuiz di kumpulan kami, sampaikan sebelum tidur saya terpaksa silent handset, bunyi mesej tak henti-henti.

Sehinggalah pada satu hari, saya amat-amatlah tidak setuju dengan pendapat seorang ahli group yang bagi saya bukan sahaja berbaur lucah tapi seperti menghina wanita yang sudah berkahwin, saya dengan rela hati leave group tersebut apatah lagi setelah menyedari ada rakan lain yang leave group kami, mungkin dia juga tersinggung seperti saya kerana kami sama-sama wanita yang sudah berkahwin.

Ceritanya begini... salah seorang rakan kami yang masih bujang dan usia sudah mencecah 40 series, sudah tentu akan ada pertanyaan tentang kahwin, manatau sudah ada calon, dan jangan lupa jemput kami, kata kami rakan-rakan satu group. Ok, itu masih ok lagi. Kemudian akhirnya dia berterus terang dengan kami katanya dia tidak berminat berkahwin kerana terlalu sibuk dengan kerja. Pun semuanya ok lagi. Sehinggalah dia berkongsi info tentang satu program kursus kahwin yang katanya ada unsur lucah disampaikan seorang penceramah.... maka bermula rasa tidak senang hati di kalangan rakan-rakan yang membaca entry nya itu, maksud saya cara dia menyatakan 'kelucahan' itu terlalu berterus terang mengalahkan kami yang sudah berkahwin, seolah-olah dia ada pengalaman 'ehem-ehem' diikuti dengan pendapatnya kononnya apabila berkahwin perempuan menyusahkan suami, menjadi bebanan banyak membazir wang, bela kucing lagi baik berbanding berkahwin, katanya.

Kesimpulannya saya serta merta leave group tersebut, tambahan pula dialah admin group kami...dengan kenyataannya yang seperti memandang rendah wanita berkahwin padahal dia juga lahir dari rahim seorang wanita iaitu ibunya yang telah berkahwin dengan bapanya, sanggup dia bercakap sebegitu.

Berbeza pendapat tentang apa sahaja isu, saya tak kisah sangat, setuju atau tidak itu hak masing-masing bersuara, tapi kalau memandang sesuatu perkara disertai dengan menghina memang saya tidak setuju. Setelah leave kumpulan tersebut saya berasa sangat lega, itu yang terbaik. Kenapa kita perlu terlibat perkara yang sia-sia? 

Sekarang saya join group rakan-rakan sekolah rendah dan famili kami - adik beradik ipar duai. Kedua dua group ini saling memahami tidak ada isu-isu yang menyindir atau tersindir, semuanya sporting. 


Adab kita berbicara di laman maya mencerminkan siapa kita di dunia realiti. Walaupun mungkin bukan 100% sama, sebahagian diri kita terserlah di laman sosial. Ada yang pendiam jarang update status di laman sosial tapi sangat peramah apabila bertemu di luar. Ada juga yang aktif di laman maya padahal dia seorang yang pendiam di luar laman sosial. 

Hampir semua aspek kehidupan kita sekarang bergerak pantas, apabila alam fikir yang kompleks itu semakin difahami melalui terjemahan laman sosial maya... atau semakin rumit. Sesekali kita merindui zaman sebelum adanya facebook segala macam bentuk aplikasi sosial di laman maya ini. Kalau yang memang lahir setelah adanya facebook etc, lain pula cabarannya.

Kadang-kadang saya merasakan kemajuan IT dan bermacam teknologi terkini seolah-olah mengarut, maksud saya dari persepsi tradisional, tapi itulah realitinya. Masa bergelar pelajar UM dulu, ketika itu set komputer kita kan besar gedabak... laptop pula mahal harganya paling murah pun RM 7000, malah ada yang mencecah RM10 000 tapi sekarang melihat komputer tersadai di rumah sewaktu balik kampung bulan lepas... alahai pandangan saya pelik, sisi pandang saya sudah berubah kerana aliran kemajuan IT itu. Harga laptop saya, jenama Acer berukuran 9 inci panjang x 6 inci lebar hanyalah  RM 1200 sahaja, dibeli beberapa tahun lepas dan kekal cergas staminanya sehingga sekarang.

Beberapa tahun sudah, melihat pengunjung restoran segera menghadap komputer riba... sesuatu yang biasa tapi sekarang ianya sudah jadi luar biasa kerana kita rata-ratanya menggunakan aplikasi smartphone yang senang dibawa ke mana-mana, ada wifi sendiri melalui langganan bulanan, boleh telefon dan internet sekali jalan... malah boleh letak dua sim card dalam satu handphone sahaja. Dahulu saya guna 2 telefon, satu untuk berhubung dengan rakan dan famili dan satu lagi untuk internet sahaja, sekarang saya guna satu sahaja smartphone untuk telefon, internet malah kamera sekaligus. Paling cikai pun... kalau bajet kurang untuk internet, connnect saja sama wifi di mana-mana premis makanan segera/restoran mamak, tahan tak tahan saja duduk lama-lama kat situ.

Sekarang... terlihat orang membaca buku/majalah di mana-mana sudah termasuk dalam kumpulan minoriti berbanding 'membaca' smartphone. Lihat saja dalam LRT/komuter... hampir 100% pengguna merentas pelbagai peringkat usia semuanya 'tunduk' dan 'patuh' membaca smartphone.
Nasib baik di luar kawasan bandar kebiasaan ini masih kurang, kalau tidak mahunya ada yang jatuh longkang ke, jatuh motor ke... haaa..

Monopod dan selfie mula-mula dulu pun pelik juga sekarang sudah dianggap biasa. Selepas ini entah apa lagi kepelikan yang keluar dan akhirnya beransur-ansur menjadi sebati dalam kehidupan kita. Jangan tak tahu, monopod sekarang selain shutter, ada tambahan aksesori lagi! 3 in 1 lens, bukan mata kita saja yang pandai pakai lens, smartphone pun terror juga pakai lens you!!!! Jelous Encik Kamera, semakin ramai pesaingnya, hiiii....

Oklah stop dulu sini, Maghrib dah ni, nanti sambung lagi... tata..


love,
monalizahrais
kapar,klang. 



 



 

 



 
 



 




 

No comments:

Post a Comment