Tuesday, July 3, 2018

JANGAN TEGUR?



Assalamualaikum…


Di luar rumah mendung, ada bunyi guruh… tanda-tanda nak hujan itu ada, rasa sejuk jer suasana. Cuaca di dalam hati tengah ceria, panas bersinar sebab saya nak ulas satu topik, viral di fb sekarang. Idea mencurah-curah, berduyun-duyun datang nak tulis ni, InsyaAllah kita keluarkan semuanya. Saya percaya kita sama-sama ada membaca isu tv plasma pecah, tuan rumah minta ganti rugi dengan tetamu, berita lain ikan di kolam mati lemas sebab anak tetamu pulun habis tuang makanan ikan ke dalam kolam dan cerita anak tetamu rendam kucing sampai lemas padahal sebelum itu kucing dah dikurung siap-siap dalam sangkar. Yang paling advance saya terjumpa kisah tuan rumah dah simpan barang-barang koleksi hobi dia yang mahal dalam laci siap berkunci laci tu… tapi di luar jangkaan rupa-rupanya anak tetamu ‘sangat kreatif’ dapat cari kunci laci, keluarkan dan ambil barang-barang menjadi hak milik.


Setakat tv pecah, pinggan mangkuk gelas pecah, air tumpah, kuih bertabur saya tak hairan sangat…tapi mendengar kisah ikan mati, kucing lemas…itu agak baru bagi saya, ternyata walau hanya sekadar budak tapi rupa-rupanya siapalah kita hendak memikir benda-benda begitu mampu dilakukan oleh anak-anak yang sedang melalui zaman kanak-kanaknya.
Saya masa kecil yang paling rare saya pernah terbuat ialah terrrrpijak bayi. Mujur bayi itu selamat tak jadi apa-apa. Ketika itu kami sekeluarga berhari raya di kampung halaman, saya dan sepupu-sepupu melayan perangai keanak-anakan kami sepuas-puasnya…jarang jumpa kan, so bila dah jumpa kita semacam ada tenaga ekstra, super excited semangat bermain itu lain macam.


Membaca respon netizen tentang isu tv pecah, ikan mati, kucing mati lemas, isi utamanya sudah tentu berkait adab berhari raya di rumah orang. Rata-ratanya ramai bersetuju peranan ibu bapa supaya sentiasa mengawasi anak-anak mereka, dan sekiranya anak mereka melakukan kesalahan, perlu bayar ganti rugi dan minta maaf. Yang menjadi kemarahan netizen apabila ibu bapa tak kisah sangat perihal perangai anak-anak mereka di rumah orang, buat tak tahu siap menangkan anak lagi.


“Budak-budak biasalah tu…namanya pun budak-budak”
“Kau belum ada anak lagi, memang tak faham perasaan mak bapak, tunggu kau ada anak nanti”
“Kau belum kahwin…apa kau tahu”


Itu antara ayat-ayat yang biasa kedengaran apabila yang menegur itu berstatus bujang atau dah kahwin tapi belum ada anak. Ayat di atas tak salah…memang ada betulnya tapi bergantung kepada situasilah. Kalau saja-saja orang lain atau saudara sendiri tiba-tiba komplen macam-macam pasal anak awak sekadar membawang tanpa ada cerita kukuh memang mengundang kemarahan jawabnya.


Tapi kalau dah terang bersuluh budak tu buat perangai tak elok...tunggu mak bapaknya tegur tapi tak ditegur juga kemudian orang lain tegur, awak marah nampak sangat awak tu yang tak betul…tak dapat terima kenyataan anaknya salah.


Saya ambil beberapa poin menarik yang saya baca di ruangan komen. Tv mahal sebaiknya lekat kat dinding supaya kejadian tv pecah dapat dielakkan. Ketika membaca komen ini saya teringat kata-kata sendiri ketika suami bercadang hendak beli tv besar setelah kami pindah bermastautin di kampung halaman suatu hari nanti. Spontan saya katakan sebab kita ini ‘big family’ ada banyak budak-budak… kita lekat jer lah tv tu di dinding supaya budak-budak tak kacau dan tv pun tak pecah.


Komen  lain ada yang syorkan kalau nak buat open house …jangan buat dalam rumah, tempah khemah buat di halaman rumah macam majlis kahwin tu. Bagus juga cadangan ni…atau sebelum jemput tetamu datang rumah, pastikan kita simpan siap-siap barang berharga di stor, apa sahaja barang yang berpotensi rosak dan dipecahkan simpan siap-siap.

Komen lain… katanya corak makan minum kanak-kanak yang terlalu banyak gula turut menyumbang kepada sikap hyperactive dan sukar dikawal.


Next..ada ibu bapa yang berkongsi pengalaman ketika umur anak-anak mereka tengah melasak dan sukar dikawal…duduk rumah saja atau kalau terpaksa beraya di rumah orang, tinggalkan anak-anak di rumah, atau kalau terpaksa juga bawa anak-anak sekali beraya, agak-agak budak tu dah naik tantrum…cepat-cepat minta izin pulang sebelum jadi apa-apa di rumah orang. Katanya lagi, anak kita sendiri kita tahu tahap kenakalannya pandai-pandailah urus, jangan menyusahkan orang lain.


Rumah adalah sekolah pertama anak-anak, membawa maksud didikan anak-anak itu bermula dari rumah, bermula dari cara mendidik orang tuanya mengajar adab berkunjung ke rumah orang. Yang ini saya setuju…


Zaman kami kanak-kanak pada tahun 80-an… kena cubit itu biasa, melihat jelingan mak kita sudah faham kita sedang buat kesalahan dan perlu diam. Atau menjadi ‘hutang’ yang akan ‘dibayar’ setelah balik rumah nanti (ditangan-tangankan kena kayu api, hanger, tali pinggang, rotan etc) itu zaman 80-an…sekarang apa yang available pada zaman kanak-kanak kita sudah tidak relevan pada masa kini atau ada yang perlu di kemaskini, di upgrade sesuai dengan peredaran zaman.



Saya nak share sedikit pengalaman menegur anak orang lain.

Kisah satu – lokasi di majlis perkahwinan. Budak-budak ini bermain di pelamin, kesannya hiasan pelamin ada yang tercabut bunganya, kain alas terangkat dan senang cerita pelamin itu ‘rosak’ sedikit hiasannya. Agak lama juga budak-budak ini bermain…lebih kurang dalam setengah jam. Saya yang melihat ‘babak’ ini tertanya-tanya mana mak bapak budak ni, pengantin dah nak naik pelamin sekejap lagi. 


Akhirnya saya ke hadapan (saya tuan rumah)…saya angkat budak-budak ni letak bawah, kemaskan pelamin sambil saya tegur secara bergurau lebih kurang begini bunyinya – “Dik, jangan main di sini ya, ini tempat pengantin sekejap lagi pengantin nak bersanding, nanti giliran adik kalau dah besar nanti dah sampai masa bersanding juga nanti” sambil senyum alaaa sambil bergurau lah tak ada marah-marah jengil mata ke, suara tinggi maki hamun jauh sekali. Cuba teka tuan-tuan dan puan-puan? Apa jadi lepas tu?


Ya ampun rupa-rupanya ibu budak-budak tu ada di depan pelamin tu…betul-betul di hadapan pelamin  menjadi saksi perangai anak-anaknya ‘merosakkan’ pelamin…adeh…common sense ke mana entah…speechless saya dibuatnya. Nak lagi menarik cerita…ibunya semacam marah dengan saya siap bertanya soalan nada menyindir “Anak yang kau angkat ni anak aku.Kau belum ada anak kan? Sudah berapa tahun kau kahwin?”


Sambil senyum saya layankan saja soalannya dan dalam masa yang sama melayan rasa hairan di hati. Alahai kita dah tolong alihkan budak tu…kemaskan pelamin sebab pengantin nak naik dah…pun kena sindir? Dah tu yang kau biarkan anak-anak main di pelamin sampai bertabur hiasan pelamin tu? Tak rasa apa-apa ke? Alalalala…tahu bukan pelamin awak itu pelamin orang lain…tapi faham-fahamlah sendiri…common sense kot…tapi kita jawab dalam hati sajalah (senyum).


Kisah dua – pun di majlis perkahwinan. Kek 10 tingkat berhias merelip mengerlip kebabom cantik gitu…pengantin sedang bersalin pakaian di rumah. Pelamin tempat bersanding di halaman rumah di bawah khemah. Ada banyak budak-budak bermain kejar-kejar di sekitar pelamin dan kek pengantin. Sampaikan kek tu dah bergegar dan ada seorang budak ini mencuit berulang kali kek pengantin…spontan saya pergi dekat budak-budak ni saya cakap “Adik-adik main di tempat lain ya, jangan main sini nanti kek jatuh, lepas kek dipotong nanti kena bagi juga tu”. Ok done menegur dan budak-budak ini pun bermain di tempat lain.


Tiba-tiba ada sorang makcik ini ternampak saya menegur budak-budak tersebut…dia tegur saya balik, katanya “Biarlah jangan ditegur sudah namanya budak-budak memang begitu, kesian budak-budak tu kena marah”, pun saya hairan juga. Bila masa pula saya marah budak-budak tu, saya just tegur suruh main di tempat lain dan budak-budak tu pun faham apa yang saya cakap. Tidak ada jerit marah suara tinggi, kita cakap macam biasa saja pun. Dah kenapa makcik tu pula yang terasa alahai…rasa lucu pun ya. Takkan dia tak nampak budak-budak tu mencuit kek, kek dah bergegar nak jatuh? Hairan bin ajaib.


Tak faham saya…sungguh saya tak faham…so lepas ni kalau kita ternampak anak jiran kita kena culik ke, beromen berasmaradana dalam semak kita jangan kisah sangat…sebab menjadi kesalahan menegur mereka. Biarkan saja, lantak dialah nak jadi apa pun. Kita buat hal kita sendiri. (sarcasm)


Ini kisah semasa raya baru-baru ni…bukan bertujuan lepas geram ya! Jangan salah sangka pula, sekadar iktibar bersama. Anak tetamu yang hyperactive sekali dengan sepupu-sepupunya tiba-tiba membuli kucing kami, memukul dengan penyapu, membaling barang dan menjerit beramai-ramai ke arah kucing kami. Mak bapanya sibuk bersembang di ruang tamu. Saya dan adik-adik spontan menjadi ‘pengawas’ kepada anak-anak tetamu. Dalam keadaan serba salah kami terpaksa menegur, menasihat budak-budak tu jangan kacau kucing kami. Syukurlah Milan selamat.


So, sekali lagi iktibar kita bersama… yang mak bapa jangan cepat melatah kalau ada yang menegur kesalahan anak anda. Sebab kita sama-sama tahu walau anak sendiri tapi belum tentu kita dapat mengawasi 100% pergerakan anak-anak kita. Ahli keluarga yang bujang dan yang sudah kahwin tapi belum beranak ini ada juga peranannya, tolong memerhati dan kalau perlu menegur anak anda. Bayangkan hendak ke tandas atau mandi tinggalkan anak itu sekejap siapa lagi yang diharapkan kalau bukan pengasuh atau ahli keluarga terdekat, betapa lagi sampai masa masuk hospital bersalin atau sakit, siapa nak jaga anak? Peranan bersama orang dewasa di sekeliling budak-budak tu sama-sama penting. Tak kisah bujang atau kahwin.


Kisah seterusnya saya hanya mampu menegur dalam hati sambil istighfar panjang-panjang…terkejut sebenarnya tapi saya tak mampu buat apa-apa. Bimbang kalau menegur kita yang disalahkan.


Dalam bas, masuk budak-budak sekolah umur remaja buat bising bercakap b*d*h si*l sund*l sesama mereka, bergurau kasar. Tak lama kemudian bas penuh padat dengan penumpang, waktu puncak orang kerja pulang rumah. Driver bas menyuruh penumpang yang berdiri supaya memenuhkan ruang belakang bas…spontan budak-budak remaja ini menyumpah seranah pemandu bas dengan kata-kata kesat. Salah siapa? Huhuhu…driver bas cakap elok dan memang macam tu kalau waktu puncak…bas memang padat sendat macam sardine dalam tin.


Syukurlah pakcik tu jenis penyabar orangnya…dibuatnya kena dengan driver bas yang darah muda dan mood kurang baik…agak-agak apa jadi lepas tu?


Saya pergi pejabat pos…ambik nombor dan duduk tunggu giliran. Nombor giliran jauh lagi, tempat duduk semua penuh. Ada seorang budak lingkungan umur 7 tahun pergi main tekan-tekan nombor di tempat mesin nombor giliran tu. Tekan sesuka hati, kertas nombor bersepah di lantai. Betapa ramai orang di situ tapi tiada seorang pun yang mampu/berani menegur budak tersebut. Termasuklah saya tak berani tegur.  Aduhai…saya dan orang sekeliling sudah berpandangan sesama sendiri…mungkin sedang memikir benda sama - mana mak bapa budak ni?


Nak tahu apa jadi lepas tu? Jengjengjeng…bapa budak ada di situ juga bai…siap urusan dia di kaunter yang tak jauh sangat dari mesin tekan nombor tu…sewaktu anaknya menekan-nekan mesin nombor tu…saya nampak dia sekadar melihat begitu saja perangai anaknya tu…sambil buat muka selamba sesudah siap urusan…dia just panggil anaknya, “Jom! Kita keluar” sambil memandang kertas bersepah di lantai macam orang yang tiada perasaan seolah-olah tiada apa-apa yang terjadi. Waduh-waduh awak…tolong saya fikir kejadian apakah ini?


Setiap kali saya balik kampung halaman dan masuk ke dalam ruangan mesin ATM nak keluar duit belanja… saya selalu melihat ‘babak’ mengharukan…saya respek kepada pengawal keselamatan di situ kerana prihatin dengan pelanggan bank yang berkunjung. Contohnya setiap kali barisan panjang dan stuck seketika, cepat-cepat pengawal keselamatan tu pergi ke hadapan barisan periksa kalau-kalau pelanggan bermasalah. Sikap prihatin, common sense tu masih kuat lagi, mungkin sebab kampung halaman saya ini bandar kecik saja. Tapi bukan bermakna di bandar- bandar besar penghuninya semuanya berperangai ‘haram jadah’ cuma kerana kesibukan bekerja membuatkan kita semakin kurang peka bahagian common sense itu.


Saya fikir macam ni, sebelum tegur anak orang lain pastikan kita kenal orang tuanya, kalau jenis mak bapa dia saja betul, orang lain salah…kita pula ternampak anaknya buat salah, biarkan saja sebab akan mengundang masalah atas kita. Sebaliknya jika mak bapa anak itu berfikiran terbuka, adil orangnya dan mampu mendengar pendapat orang lain serta saudara mara (mendengar tidak semestinya bersetuju, tapi mendengar dengan baik juga satu toleransi) bolehlah tegur dengan berhemah. Senang cerita bukan?


Ayat-ayat netizen di laman social kebanyakannya jauh lebih ‘ganas’ berbanding tulisan saya tentang hal ini, pergh memang kena hati kering membaca setiap respon di ruangan komen di fb tu.  Jadi kepada pembaca yang membaca tulisan saya ini…selamat hari raya maaf zahir dan batin ya! (rayakan sebulan). Jangan marah-marah, nanti cepat tua hehe…

love,
mr
Selangor
3 Julai 2018
Selasa 









No comments:

Post a Comment