Wednesday, March 28, 2018

NASI LEMAK CINTA


Assalamualaikum…


Waduh-waduh tajuk… nasi lemak cinta…bukan alang-alang, ini kalau jenis fikiran double triple berlapis-lapis lain yang difikirkan. Apapun, terserah kamu hendak fikir apa pun. Di luar rumah hujan renyai-renyai, redup, sejuk, di dalam hati cerah, ceria.


Ada satu restoran yang melekat kuat di ruang ingatan saya, Nasi Lemak Cinta Sayang, area Shah Alam. Tak pernah lagi kami makan di situ, mungkin satu hari nanti.

Saya menonton satu program tv berkaitan makanan. Cerita tentang nasi lemak. Seorang wanita, ibu dan isteri ditemuramah tentang resepi nasi lemak yang diwarisi daripada ibu mertua.


Keluarga suaminya jenis ‘tertutup’ hanya berkahwin dengan bangsa dan keluarga sendiri untuk menjaga keturunan. Tapi kalau dah jodoh..kerana suaminya sangat cintakan dia, sebab itu dia bertahan di dalam family suaminya.


Selepas berbelas tahun berkahwin… dia sentiasa sabar dan tabah, keluarga suaminya dapat menerima kehadirannya, dianggap seperti keluarga sendiri. Itupun selepas dia berjaya menguasai beberapa masakan warisan keluarga.


Saya teringat family sebelah suami. Pun jenis konservatif dan skeptical (generasi old school yang lahir tahun 70-an dan ke bawah). Hanya berkahwin dengan keluarga sendiri, cara fikir, budaya, kepercayaan berlegar dalam perimeter yang dihadkan ruangannya, bersifat tertutup agak sukar menerima sesuatu yang baru, di luar kebiasaan.


Tapi kami tiada pula konflik atau gaduh-gaduh dengan family suami hanya kerana saya ‘orang luar’. Cuma dalam situasi tertentu ada satu mimik muka yang saya perasan… memandang saya dengan perasaan hairan, yalah kita kan ‘orang luar’. Semasa kami merancang untuk berkahwin, awal-awal lagi saya tegaskan dengan bakal suami – kami akan berumah sendiri, berdikari, tak kira rumah sendiri atau rumah sewa, yang penting duduk asing dari family.


Tahun demi tahun berlalu, generasi  sebelah suami yang lahir tahun 90-an akhirnya ada yang berkahwin dengan bangsa lain yang tiada langsung kaitan keluarga. Ruangan ‘tertutup’ itu sedikit demi sedikit terbuka perlahan oleh banyak perkara yang bertentangan dengan kebiasaan/pemikiran mereka.


Family sebelah saya banyak kahwin bangsa luar, tiada kaitan kekeluargaan so kami memang agak open dengan adat, kebiasaan bangsa lain.


Sewaktu saya mula-mula datang Malaya (sebutan kebiasaan kami untuk Semenanjung Malaysia), parents saya  tegas mengingatkan… saya TIDAK DIBENARKAN berkahwin orang sini. BIG NO. Dilarang berkahwin dengan orang jauh, nanti susah balik Sabah, kata my parents. Ironinya, walaupun saya berjodoh dengan suami yang juga Sabahan… selepas majlis kahwin, di Klang inilah kami melalui alam rumahtangga, mencari rezeki di sini bertahun-tahun.


Pun tetap ‘jauh’ dari family, hehehe…tak pula my parents bising-bising, sebenarnya asal usul kampung halaman suami saya sangat ‘jauh’ nun di seberang lautan – sebuah tempat yang sangat indah dan legend (tempat asal mutiara yang terkenal – Pearl of Lao Zu)  iaitu Barangay Oring-Oring, Brooke’s Point yang terletak di Pulau Palawan, Filipina. Perlu tukar/transit flight beberapa kali untuk sampai ke kampung dia tu apabila melibatkan perjalanan KLIA – Puerto Princessa (PPS).


Pinjam sekejap ayat glamour ini – kalau dah jodoh.

love,
monalizahrais
Bt.3 Jln Kapar,Klang
Selangor
28 Mac 2018 Rabu

No comments:

Post a Comment