Friday, August 21, 2015

FACEBOOK, WHATSAPP - PRIVACY, PRINTSCREEN, SCREENSHOT

Assalamualaikum...

Asyik rindu saja dengan blog ini tapi jarang-jarang sangat ada kat rumah, huhuhu.. Sibuk sangat kat rumah lain - facebook, instagram dan whatsapp. Kaya rumah kita rupanya. 'Rumah' laman sosial gitu, tamu pun banyak, kan? Tak habis-habis bersembang siang malam, sembang zaman gadget gitu. 

Ni nak cerita kat korang, kongsi-kongsi cerita apa yang menarik kat facebook, menarik fantastik kebabooommmm!!!!!... dari sudut pandangan saya untuk 'storage' di blog ini. 
Ok, begini ceritanya, semalam tiba-tiba facebook suami online dan upload banyak gambar. Kebanyakannya gambar semasa kami bercuti ke Filipina baru-baru ini. Tentang percutian ke Filipina itu... akan saya cerita pada lain hari, InsyaAllah secepat mungkin, sebabnya mood kenangan semasa berada di sana masih fresh lagi.

Kembali kepada facebook suami saya yang tiba-tiba online dan upload gambar tu. Sudah tentu kami terkejut, kouta internet smartphone suami sudah habis, malah husband ketika itu ada bersama saya di sebelah. So? Siapa yang online ni? Jeng jeng jeng... suspen.
Meneliti setiap gambar yang diupload itu... kami perasan ianya gambar-gambar yang terdapat pada smartphone suami yang sudah bertukar pemilik. Sebelum pulang semula ke Malaysia, anak buah minta telefon tersebut, dan suami pun bagilah 

Silapnya kami sebagai pemilik asal telefon, kami tidak sempat 'line clear' gambar, data, malah akaun e-mail husband yang passwordnya sudah diset automatic. Tu pasal facebook husband saya dapat dibuka dan online oleh tangan-tangan ghaib. Bayangkan sekiranya e- mail suami  bersambung terus dengan akaun bank? Nauzubillahiminzalik. Mohon dijauhkan. Mujur smartphone itu baru sekejap digunapakai oleh suami, jadi tak banyak sangat gambar atau data yang 'nakal-nakal' tersimpan di situ. 
Yalah kita ni suami isteri kekadang nak usik pasangan kita tangkap curi atau candid kan... untuk tatapan sendiri. Tentulah ada aurat yang terdedah misalnya isteri tak pakai tudung atau husband tak pakai baju, just seluar pendek saja. Then mesej yang nakal-nakal... yalah suami isteri.

Tindakan pantas kami terus ubah password facebook suami dan deactivated, untuk elak benda-benda tak elok. Harap-harap selepas ini tiada lagi benda sebegini terjadi, boleh jatuh fitnah tau!. Mohon dijauhkan fitnah akhir zaman. Semoga ALLAH melindungi kita daripada segala jenis kejahatan yang nyata atau tersembunyi, mudah-mudahan aib dan kelemahan kita dilindungi daripada tersebar kepada umum, amin...

Ok, yang itu dah siap story kat korang, next... app Whatsapp di smartphone saya sudah  remove/uninstall. Telefon asyik bunyi tak henti, hal penting dan tak penting semuanya bercampur baur, penuh telefon dengan bermacam gambar yang kadang-kadang menyemakkan mata memandang, maaf cakap tapi semua orang yang ada aplikasi whatsapp, saya pasti anda mengalami situasi ini. Ada sekali tu smartphone saya 'hang' sekejap sebab lama tak buka whatsapp akibatnya mesej masuk bertubi-tubi.

Selepas remove whatsapp rasa tenang jer, tercari-cari jugalah kebiasaan sebelum ini cuma awal-awal ini agak janggal lama kelamaan terbiasalah tu. Untuk orang berniaga, app whatsapp dan facebook ini penting, berbeza kalau tujuan kita untuk suka-suka sekadar mengikut peredaran zaman, mengikut adat ber gadget, tanpa sedar terlalu banyak masa kita terbuang sia-sia. Lagipun untuk hal-hal penting, pasti keluarga dan rakan-rakan sejati kita akan call kita, yang tak penting tak adanya nak call saja-saja buang kredit telefon kan. Sesetengah perkara saya agak kuno, tradisional. 

Lagipun  yang ada whatsapp sekarang ni banyak yang ada facebook dan aktif juga ber online nya. Pi mai pi mai tang tu juga. Ini mengikut pengamatan dan pendapat saya, mungkin berbeza pendapat dengan anda, it's ok masing-masing punya fikiran tersendiri. 

Bagus ada gadget ini, terserah kita hendak manfaat cara masing-masing. Untuk orang berniaga, seakan wajib kena ada facebook dan whatsapp. Jimat dan memudahkan berurusan.
Saya terfikir, mungkin saya akan kembali berwhatsapp menggunakan nombor baru, sebelum ini, tiba-tiba jer  kena add dalam group, payah juga kalau nombor sekarang sudah tersebar.

Seterusnya cerita beralih ke Facebook, yang menarik perhatian saya tentang isu 'share yang mengundang reaksi negatif' dan isu novel lucah. Sekarang sangat mudah menyimpan 'bukti', tersalah taip sikit pun boleh mengundang padah, dengan adanya kemudahan 'printscreen', 'screenshot', rakan maya kita boleh menyimpannya atau share dengan dunia di luar sana. 
Contohnya semalam viral screenshot pengantin solat sunat di masjid setelah nikah. Yang dipertikaikan pakaian pengantin kurang sesuai dibawa bersolat. Beribu komen negatif vs positif siap gaduh-gaduh lagi di ruangan komen, aneka warna komennya, kalah warna pelangi  :D

Entah siapalah yang memulakan gambar tersebut, memuatnaik ke laman sosial seterusnya viral. Sekejap saja dah jadi artis mee segera, padahal tak nampak pun muka pengantinnya, yang tukang gambar tu fokus gambar bahagian belakang pengantin terutama sekali punggung pengantin perempuan, alahai kenapa begitu jadinya, apa motif sebenar individu yang tangkap gambar tu.
 Kenapa tak tegur saja masa tu? Tunggu pasangan pengantin siap solat dan tegur secara berhemah. Kalau kita niat baik, InsyaAllah orang lain pun mudah terima. Itu lebih baik berbanding ambil gambar - upload kat fb - viral, seolah-olah baling batu sembunyi tangan. Apabila kita menjaga aib orang lain, aib kita pun terjaga juga InsyaAllah.

 Isu novel lucah yang dikatakan semakin menular penjualannya, best seller pula tu, turut mengundang kemarahan di fb, malah ada beberapa penulis terkenal turut highlight isu ini di laman fbnya. Dapat dilihat banyak komen-komen 'membaham' si penulis novel lucah tapi yang anehnya ada yang menyokong novel sebegini.

Saya sebagai pembaca novel tempatan (bukan novel lucah ya) mula-mula terkejut juga, saya sangkakan novel lucah ini sudah 'tenggelam' sebabnya dapat dilihat lambakan novel tempatan mudah didapati di kedai-kedai buku besar, kecik, malah buku-buku berkaitan agama juga banyak yang best seller. Walaupun banyak novel cinta di pasaran, tentunya berbeza dengan novel lucah kerana fokus lucah tu lebih detail, 'sulit dan persendirian', mendebarkan, menghanyutkan si pembaca, menjentik imaginasi.

Mengimbas ketika saya remaja sekitar tahun 90-an, setiap kali ke library bandar mencari rujukan assignment, ada satu 'port' - rak menempatkan novel lucah ini. Novel dari seberang, nama penulisnya saya sudah lupa tapi hampir semua bukunya memang jenis lucah. 'Port' novel lucah ini sentiasa penuh oleh pelajar lelaki. Kali terakhir beberapa tahun sudah saya berkesempatan ke library itu dan meminjam beberapa buku terjemahan, ada beberapa helai yang dikoyak? entahlah tapi halaman tersebut memang ada adegan berahi cumanya dinyatakan secara berlapik/tamsilan. Pun buku best seller juta-juta punya jualan malah sudah diadaptasi dalam bentuk filem pun... pulangannya juta-juta dolar juga. Datang dari Barat, tak hairan sangat kan. Yang menjadi isunya sekarang, novel lucah tempatan yang berlegar di sekeliling kita, berbahasa Melayu.

Saya tak nak komen lebih-lebih, cuma saya membayangkan dalam lingkungan terdekat kita ada adik beradik, anak buah, sepupu, anak sendiri tentu kita tak sedap hati sekiranya mereka terdedah, terbaca, membaca novel lucah ini. Menulis novel lucah untuk kaut untung cepat, pendapatan hasil jualan novel lucah mungkin lumayan tapi dari sisi ilmunya, impak jangka masa panjang dibimbangi tidak berkat, bayangkan duit itu diberi makan untuk keluarganya. 

Apa lagi ya nak tulis? Sebenarnya mata dah berat sangat, isyarat nak tido ni,ok lah tido dulu, nanti sambung story morry bercuti dekat Palawan Island, Filipina.



love,
MR,
Selangor
21/8/2015 Jumaat


 



 




No comments:

Post a Comment