Tuesday, October 14, 2014

RAYA HAJI 2014 5 OKTOBER 2014

Assalamualaikum...

4 Oktober 2014 birthday suami saya, keesokan harinya kebetulan Raya Haji untuk takwim 2014/1435. Jadi saya mencadangkan kepada suami supaya 5/10/2014 itu diadakan majlis kecil doa selamat sempena harijadi beliau sehari sebelumnya. Kami menjemput family terdekat yang menetap sekitar Lembah Klang, adik saya yang belajar di Adtec tu kami suruh baca doa selamat.

Dan... hari Sabtu suami sudah cuti raya sehingga hari Isnin, kebetulan raya haji tahun ini jatuh hari Ahad, jadi tentulah Isnin pun cuti sekali. Kami berbelanja di Pasar Besar Klang, dekat Meru. Ramai orang, sesak sampaikan kereta banyak parkir di tepi jalan, biasalah mood hari raya kan. Harga daging melonjak naik, daging batang pinang sekilo bermula harga RM28 - RM30.
Kami beli tulang rusuk dan tulang belah kaki berharga RM12 sekilo, belilah 3 kilo untuk masak sup tulang, kegemaran Encik Suami saya.

Maklumlah, hari 'kebesaran' dia kan... haha...

Berikut antara menu yang dimasak (aku ler yang masaknya, tak ada orang lain yang nak diharapkan, hehehe...).

 Nasi impit segera, masak 2 peket dapatlah 33x2=66 pcs semuanya. Durasi memasak 1 peket 33 pcs tu +- sejam 1/2 ke dua jam. Dua trip masak sebab tak ada kuali atau belanga saiz XL punya, yang ada saiz medium saja.


 Nasi pulut untuk ketupat palas, saya masak sekilo dapat buat +- 30 pcs aneka saiz ketupat palas sebab saiz daun ada yang besar dan kecil.



 Bintang utama - sup tulang saya masak selama 4 jam untuk empuk sepenuhnya. Mula masak jam 7 pagi dan siap jam 11 pagi.



 Sambal belacan kaw2 pedas, saya pakai cili api hidup 21 pcs. Belacan + perahan limau kasturi + garam gula dan cili api. Sudah pasti dibuat di lesung batu baru sodap dan menyengat!


 Inilah bahan-bahan untuk menyiapkan juadah istimewa hari jadi suami + hari raya haji 2014.



Ketupat palas yang sudah siap direbus.


Bawang goreng buat sendiri.


 Test dulu sup tulang ini sebelum tetamu sampai.


 
Acar simple saja - timun + nanas + carrot + sedikit cuka dan garam gula.


Ini pula rendang ayam, menu di hari raya kedua. Balance timun, carrot dan nanas pun saya buat acar di hari raya kedua.


Yang tiada dalam gambar, tak sempat snap sebab tetamu dah sampai - ayam goreng, ikan bakar dan minuman mangga.
Selesai bacaan doa, Alhamdulillah berselera sungguh tetamu saya makan, happy tengok diorang makan bersungguh. Tetamu kami ada yang hanya makan ikan sahaja, ada yang tak makan daging dan sayur, tu pasal menu perlu pelbagai, kalau tidak kesian pula nanti ada yang termenung menghadap makanan kalau menu terhad.

love,
Monalizah Rais
Jln Kapar,Klang
14 Oktober 2014 - Selasa.

 

No comments:

Post a Comment