Tuesday, September 10, 2013

EXOTIC FOOD

Assalamualaikum...

Menjual telur penyu adalah satu kesalahan, begitu juga membelinya. Dendanya puluhan ribu, siap ada signboard lagi menunjukkan denda beli dan jual telur penyu, sayangnya gambar signboard tu saya letak mana entah, cari dalam fail tapi tak jumpa. Realitinya, aktiviti jual beli tetap berlangsung. Bagi warga Sandakan, Sabah, tentunya sudah lali dengan gelagat penjual telur penyu. 

Para penjual telur penyu ini sering berlegar bermula dari kawasan Harbour Mall sehinggalah sekitar Pasar Besar Sandakan.


 Telur penyu~macam bola ping pong



 sumber gambar : cari kat google


Penjual telur penyu akan menggunakan isyarat tangan ini sambil berkata "telur penyu, telur penyu". Harga sekitar RM1 ke RM2, kalau pandai tawar menawar dapatlah sebiji RM1. Masa saya budak sekolah dulu... harga sebiji hanya RM0.50 saja. Isyarat tangan 'ok' yang sering kita gunakan untuk menunjukkan ok, beres, good dan sebagainya itu ternyata menjadi 'trademark' abang-abang penjual telur penyu tersebut. 

Kebetulan seorang makcik saya dirapati oleh penjual penyu dan menunjukkan isyarat tangan ini. Makcik saya tersalah faham dan segera memarahi penjual itu kerana baginya isyarat ini berbentuk lucah. Lain orang lain cara pandangnya kan... nak kata lucu tak lucu juga... tapi itulah lain tempat lain juga budayanya.

Telur penyu oh telur penyu... sama seperti pasaran gelap, kita tahu ianya terlarang tapi yang terlarang itu tetap wujud kerana adanya permintaan dan penawaran antara penjual dan pembeli, realiti kan?

love,
monalizahrais 






 

No comments:

Post a Comment