Monday, April 22, 2013

IKUT SUNNAH NABI

Assalamualaikum...

Bersawang sudah blog saya ini,hanya dijenguk sebentar pada setiap hari tapi jarang di kemas kini 'hiasannya'. Untuk petang yang renyai-renyai ini - ada satu cerita yang menarik perhatian saya, sumbernya dari laman facebook (ah, facebook sentiasa sahaja memberikan idea-idea yang 'awesome').
Ok, ini cerita yang saya copy paste... baca jangan tak baca dan jangan lupa tersenyum-senyum ya!



 
AMALAN BERSIWAK (BERSUGI) MENGGERUNKAN MUSUH

Pada kurun ke-8 Hijrah iaitu ketika zaman Bani Abbasiah, orang Islam ketika itu sedang berdakwah di Samarkand (ibu Negara Uzbekistan). Pada waktu itu, tentera Islam telah berjaya membuka negara-negara yang bersempadan dengan Samarkand yang berhampiran dengan China.

Suatu ketika, mereka tidak dapat menembusi sebuah benteng. Tentera-tentera musuh berdiri di sepanjang pintu dan dinding kota. Tiada siapa boleh keluar dan masuk. Mereka bagaikan sebuah dinding yang tidak dapat dirobohkan. Akibatnya, peperangan berlanjutan. Tiada siapa yang kalah atau menang.

Maka, panglima perang Islam melalukan ‘post-mortem’. Perkara pertama yang ditanya ialah, “Adakah sesiapa dalam kalangan kamu yang tidak menunaikan solat?”

Mereka menjawab, “Tidak.”

“Adakah sesiapa yang meninggalkan satu daripada sunnah Nabi SAW?” soalnya lagi.

Mereka terdiam. Setelah berfikir dan bertanya sesama sendiri, barulah mereka sedar bahawa mereka meninggalkan amalan bersiwak ketika berwuduk dan solat. Lantas, mereka memanjat pokok kurma dan mengambil batangnya untuk dibuat kayu sugi. Setelah itu, azan dilaungkan. Maka, mereka pun segera bersiwak sebelum berwuduk untuk menunaikan solat.

Tatkala itu, seorang pengintip masuk ke khemah orang Islam untuk mengintip. Dia menjadi gementar melihat orang Islam sedang bersiwak. Lalu. Dia pun pulang memberitahu kaumnya, “Sesungguhnya musuh kita bukan sembarangan manusia. Mereka sedang mengasah gigi mereka dengan kayu untuk meratah kita seorang demi seorang. Bersedialah kamu semua untuk diratah oleh mereka.”

Kaumnya percaya. Mereka menjadi gerun lalu mengundurkan diri. Maka, orang Islam berjaya menawan negeri itu dengan mudah dan ramai yang memeluk Islam. Penduduk kota itu, setelah memeluk Islam, menjadikan siwak sebagai satu amalan yang tidak ditinggalkan. Mereka ketawa mengenangkan ketakutan mereka kepada siwak.

Mereka berkata, “Kami dikurniakan Islam dengan berkat sunnah bersiwak. Maka, hidupkanlah kami ya Allah dalam agama Islam dan dalam keadaan sentiasa melazimi sunnah.”

Sumber: Qasas as-Solihin, Syeikh Hamed Ahmad Tahir

Iktibar:
1. Dalam sunnah Nabi, ada kejayaan.
2. Amal sunnah Nabi, Allah beri bantuan.
3. Tinggalkan sunnah Nabi, tiada bantuan daripada Allah.
Wallahu’alam…

Islam Agamaku


Membaca cerita di atas untuk pertama kalinya, saya tersenyum sendirian, bayangan visual tentera Islam bersiwak beramai-ramai terbayang di ruang fikir seperti sedang menonton di layar perak. Bayangkan... sekumpulan lelaki berbaju perang lengkap, muka ganas/serius bersiwak beramai-ramai... bukannya 'berberus gigi' macam yang selalu kita lakukan itu tetapi bersiwak menggunakan batang kurma!. Tentunya lain orang lain juga bentuk visualisasi dalam mindanya.

Ada elemen lucu di situ, tetapi pada pandangan tentera musuh mengikut cerita di atas tentunya memikir yang tidak-tidak, malah menggerunkannya seterusnya membawa kepada kekalahan yang mudah di pihak mereka. 

Membaca cerita ini juga mengingatkan saya kepada satu peristiwa salah faham di tempat kerja suami saya. Kebetulan dia membawa parang ke tempat kerjanya, saya sudah lupa sebabnya tetapi sebaik sahaja rakan sekerja melihat suami memegang parang, dia menyangka suami saya hendak mengamuk di tempat kerja. Diringkaskan cerita, kecoh seketika jugalah bahana salah faham si Bangla tu melihat suami saya memegang parang.  

Sampai di rumah, kami suami isteri pecah ketawa dibuatnya gara-gara insiden yang tidak dijangka itu, hehe...kan.

#kadang-kadang salah faham terjadi dalam situasi yang tidak dijangka.


love,
monalizahrais  


No comments:

Post a Comment