Monday, September 26, 2011

MATA OH MATA


Mulanya saya tidak peduli. Biasalah tu kan, sudah tentu banyak pelancong dan pengunjung berlegar di kawasan Waterfront, Kota Kinabalu. Siapa orang KK mesti tau punya ini tempat. Saya dan suami sibuk mengambil gambar di kawasan tersebut. Satu yang saya perasan, warga KK ini jika dibandingkan dengan orang Sandakan - cara percakapan mereka agak lembut dan sopan.

Opps! macam lari dari tajuk pula. Begini ceritanya, kadang-kadang tu macam menunggu giliran juga mau bergambar kan. Jadi di bulatan yang ada arca ikan parang tu, maksud saya dari kedudukan arca ikan comel tu (sudut yang terbaik untuk bergambar berlatarbelakangkan ikan parang) ada tiga gadis sedang bergambar.

Setelah mereka beredar dari situ, saya dan suami pun ambil posisi untuk berposing. Tidak jauh dari jarak kami tu, sekumpulan anak muda sedang bersiap sedia untuk menggantikan tempat kami untuk acara bergambar jugalah.

Salah seorang gadis yang tiga orang tadi tu...dia asyik pandang curi saya dari jauh. Walaupun saya dan suami sudah siap berposing di ikan comel tu, matanya tidak lepas memandang saya. Saya pasti dia melihat saya kerana suami sudah jauh di hadapan berjalan di tepi tembok tetapi saya masih berlegar di kawasan berdekatan, sibuk mengambil gambar laut, awan dan deretan bangunan.

Mungkin perasaanmu saja bah tu. Bisik hati saya. Saya terus berjalan dan bagaikan ada sesuatu yang memanggil, spontan saya menoleh ke belakang dan dia masih memandang saya. Pandang curi ya. Cara dia memandang seolah-olah seperti mengenali saya, teringin juga hendak menegur tetapi puas saya memikirkan...muka gadis ini tidak pernah saya jumpa sebelum ini.

Tapi saya pernah melihat muka yang seirasnya di laman muka buku. Kalau kita taip nama orangkan, selalunya akan terpapar muka buku nama orang lain jugakan. Aneh dan lucu jugalah, sudahnya saya buat macam tiada apa-apa dan ingatan itu hilang begitu sahaja sebaik saya dan suami pulang ke rumah kakak ipar.

Beberapa hari kemudian ketika dalam perjalanan pulang semula ke Sandakan, ingatan saya terimbas semula peristiwa tersebut. Secara tidak langsung ingatan saya membawa kepada banyak peristiwa lain yang seakan-akan saling berkait dan berlaku secara kebetulan.


No comments:

Post a Comment