Saturday, September 1, 2018

HELAH DI MUKA BUKU


Assalamualaikum…


Awal pagi lagi dah hujan, sejuk. Berhenti hujan lebih kurang jam 9 pagi. Kemudian panas menyengat sehingga sekarang. Seperti hari-hari sebelumnya, hujan awal pagi diikuti panas sehingga penghujung hari siang. Yang penting cuaca di hati kita stabil, kalaupun ada waktunya mendung atau hujan sesekali, asas perasaan itu mesti cerah (amboi ayat)
Ok, tajuk Helah di Muka Buku. Atau senang faham ayat-ayat helah di facebook. Selama 8 tahun menjadi warganegara Facebook… tanpa sedar kita menjadi saksi kepada banyak peristiwa bertulis/bergambar/video rakan-rakan fb. Bukannya niat kita menyibuk hal ‘rumah’ rakan-rakan fb… maksud saya news feed yang terhidang di hadapan kita ada yang seperti episod drama yang bersambung-sambung. Dalam diri masing-masing ada elemen drama.


Semakin banyak kita menulis, semakin terserlah sisi baik buruk diri kita. Pernah saya mengikuti kuliah berkaitan tanda-tanda kiamat, di akhir zaman akan terjadi banyak aktiviti penulisan. Tidak semestinya dalam bentuk buku…yang terdekat, platform Facebook, Whatsapp, Instagram dan  yang sewaktu dengannya. Semua benda kita nak tulis cerita kat orang lain. Ada banyak urusan menggunakan tulisan. Dan sekarang kita sama-sama tahu… sampai tahap tak larat baca melayan tulisan tanpa sempadan di fb.


Sekarang kita ‘U turn’ tajuk utama ~ helah di mukabuku. Cerita pertama… salah satu group komuniti di fb yang saya join…ada ahli group upload sekeping gambar tanpa dialog…sebelum pilihanraya PRU14 yang sudah. ‘Menceritakan’ seorang YB (Yang Berhormat) sedang menghulurkan bantuan kepada orang miskin. Jadi kami ahli group pun berduyun-duyun menulis di ruangan komen. Secara keseluruhannya…komen-komen kami jenis positif, tidak ada unsur maki hamun atau fanatik parti. Semua positif bersetuju dengan gambar tersebut.


Sebab kita dah tulis komen…setiap kali ada komen baru, automatik notification fb kita merah. Sambil saya membaca news feed yang lalu lalang di fb…notification merah semakin bertambah… kemudian saya bertandang semula di group komuniti, nak tahu sangat apa yang meriah ni... rupa-rupanya tuan tanah yang post gambar sekeping tadi… dia dah tambah beberapa keping gambar berbaur provokasi dan semacam ayat-ayat fitnah, selepas beberapa minit dia upload gambar yang pertama. Maknanya dia ‘add picture’. Komen-komen juga semakin panas, hangat dan membakar jiwa… sudah ada yang maki hamun bergaduh di ruangan komen.


Saya sound direct jer… tuan tanah tak patut buat begitu, seolah-olah perangkap kepada ahli group yang komen positif awal-awal tadi, saya tanya apa helah dan tujuan dia buat begitu? Kalau ya pun hendak berpolitik… politiklah secara matang, hujah dengan fakta bukan fitnah. Selain saya… ada beberapa ahli group yang menyedari helah tuan tanah tadi… juga tidak bersetuju dan ingin leave group.


Cybertrooper tuan-tuan dan puan-puan, saya klik profile dia, hanya sekeping gambar bangunan nampak sangat akaun fake. Next, dia siap tekan emoji ‘haha’ ~ gelak di komen saya. Beberapa minit kemudian, dia request friend fb saya. Accept tak? Sorry naik lorry ya! Kenapa saya kena accept orang sebegitu? Fake akaun pula tu? Apa niat? Kemudian ada beberapa friend request menyusul. Semuanya fake akaun, saya syak geng dia. Akhirnya saya terpaksa block kerana semakin ramai pula friend request – semuanya fake akaun…pergh!!!!serrremmmm…


Cerita kedua ~ saya tulis status throwback/campak balik/flashback kisah zaman remaja saya selalu menunggu kenderaan balik kampung di satu tempat. Saya bercerita tentang angan-angan pada masa itu kalaulah rumah saya di situ kan senang…tak perlu menunggu berjam-jam lamanya, balik sekolah terus menapak ke rumah. Angan-angan itu menjadi kenyataan beberapa tahun sudah, ada perumahan baharu siap dibina khusus untuk anak-anak peneroka (kami lah tu). Saya sendiri turun naik ke Majlis Perbandaran mengurus rumah kami. Jadi mana helahnya? Kemudian ada friendlist datang berkunjung ke post fb saya… cuma komennya berbaur politik, dia bercerita tentang ragam orang politik, rasa tidak puas hati itu ini begitu begini…saya pun layankan saja macam biasa, sebab apa yang dia cakap tu ada betulnya…


Selesai berbual…jam demi jam berlalu…tiba-tiba saya rasa tak sedap hati, saya scroll semula fb saya. Dia yang rancak komen post status saya tadi tu…tiba-tiba delete semua komennya, tinggal komen saya. Membawa maksud kalau orang lain baca post saya sekali baca ruangan komen… seakan-akan saya yang tidak berpuas hati, banyak komplen tentang itu ini begitu begini…tanpa komennya akan menampakkan seolah-olah saya yang banyak songeh merungut macam-macam. Akhirnya saya terpaksa delete post, hanya kerana komen kontroversi walhal post saya langsung tidak bermotif politik. Apa boleh buat kan, manusia macam-macam pe’el.


Cerita ketiga ~ kalau di Instagram ada istilah Instafamous, di fb juga ada banyak orang sebegitu…tak tahu pula apa istilahnya kalau terkenal di fb. Ada banyak follower, apa saja yang ditulis mendapat perhatian, perbalahan, polemik, ribut minda di ruangan komen. Tidak semestinya kita sebagai follower kenal siapa pemilik akaun yang famous amous anonymous itu. Kadang-kadang follower tak kisah sangat siapa di sebalik tabir akaun fb, yang utama status post mesti 'hot and spicy, segar dari ladang'.


Ya, dan saya ada follow seseorang. Kita namakan dia samaran Encik X. Follower ratusan ribu riban…status postnya sentiasa banyak like, komen dan share. saya follow dia lebih kurang dalam 3 tahun, kemudian unfollow sebab dari sudut pandangan saya… Encik X sudah berubah, kebanyakan statusnya bersifat perangkap. Ada kepentingan sendiri.


Ceritanya begini ~ Encik X penjual online satu produk makanan kering. Di samping itu Encik X selalu up status isu-isu viral ~ menyatakan pendapatnya dari sudut pandangannya. Benda biasa, terkenal atau sendu…isu-isu viral di fb menjadi pemangkin menerbitkan idea masing-masing mesti nak tulis sesuatu… sama ada sarcasm atau tidak, sekadar melayan arus viral.


Al kisah pada satu hari, Encik X upload sekeping gambar diiringi ayat-ayat sedih…katanya beginilah nasib peniaga produk makanan kering sepertinya…mengharap sepenuhnya cuaca panas baru dapat jemur produk, kalau hujan hanya mampu berserah. Di ruangan komen ramai followernya yang mendoakan Encik X supaya tabah, sabar dan yang segaris dengannya. Dalam banyak-banyak komen, ada seorang follower menyatakan kemusykilan melihat gambar yang di muat naik itu.
Gambar yang Encik X tunjuk  tidak tally dengan caption, sebab produk makanan kering itu disusun di rak bertingkat khas untuk mengeringkan produk makanan di dalam ketuhar besar, maksudnya tidak ada masalah cuaca dalam proses pengeringan. 


Dia tanya lagi, adakah gambar itu milik Encik X atau sekadar hiasan. Encik X mengakui gambar itu miliknya dan dia juga mengaku mengeringkan produk makanannya guna ketuhar khas kalau cuaca hujan. Nampak tak helahnya? Atau pinjam sekejap ayat-ayat fb ‘nampak tak permainannya?’,  ‘Acah-acah up status kesian rupanya sengaja meraih perhatian’, ‘Batak like, komen, share’.


Kemudian follower tanya, kenapa tak cakap awal-awal Encik X ada rak dan ketuhar khas itu? Kenapa buat caption ala-ala sedih? Jawab Encik X dia sengaja menguji sejauh mana kepekaan followernya. Selepas itu ada banyak lagi status jenis ‘menguji’ followernya, yang bagi pendapat saya itu bukan menguji, tapi lebih kepada helahnya saja untuk menunjuk dia lebih ‘cerdik’ berbanding followernya. Kerana ada beberapa follower yang apabila tidak sebulu dengannya di dalam memberi pendapat, Encik X akan twist cerita seolah-olah dia yang betul, orang lain salah dan ada masanya dia berlagak ‘play victim’ padahal sudah terang lagi bersuluh Encik X salah. 

Akhirnya saya unfollow Encik X kerana saya berpendapat dia sudah berubah…banyak berubah berbanding pada mula-mula saya follow dia. Button Unfollow di fb itu bebas digunapakai sesiapapun…tak setuju tekan saja.


Cerita keempat ~ dalam satu group masakan yang agak terkenal, saya join group ini sebab ada banyak pilihan menu yang kita boleh cuba masak sendiri. Ahli group dapat berkongsi masakan dan bebas nak letak resepi atau tidak. Terpulang. Al kisah ada seorang ahli muat naik gambar masakan sambil letak caption, dia suka masak masakan itu, kemudian bertanya ada ahli group yang lain tak yang satu geng dengannya. Caption yang ditulis ok, sedap didengar dan kira meriah juga ruangan komen.


Tiba-tiba ada ahli group komen menegur post tuan tanah, gambar itu miliknya, bukan tuan tanah punya. Pemilik asal gambar itu kemudian upload gambar penuh untuk membuktikan gambarnya dicuri tanpa kebenaran, dia tak kisah kalau tuan tanah nak pinjam gambarnya cuma dia berharap disertakan kredit asal gambar. Apa jadi lepas tu?


‘Pencuri’ gambar cuba mengalihkan cerita dengan bersungguh-sungguh mengatakan dia memang penggemar masakan itu, dia masak sendiri bukan dia saja-saja buat cerita atau sekadar meraih perhatian. Alalala…isu utama kredit asal gambar bukannya orang cakap dia berbohong. Ahli yang lain menyokong pemilik asal gambar masakan tersebut sambil mendesak ‘pencuri’ gambar tunjuk bukti yang diambilnya sendiri beserta resepi masakan. Kemudian ‘pencuri’ itu upload gambar yang lain mengatakan itu gambar miliknya beserta resepi yang sering digunakannya. 


Tentang kredit kepada gambar asal, si ‘pencuri’ gambar langsung tak letak kredit walaupun dah ditegur… dia terus saja bercerita tentang masakan kegemarannya itu. Sudah terang bersuluh silau mata kesalahan mencuri pakai gambar orang lain pun tetap tidak mengaku.
Tak baik macam tu kak, lembu punya susu, sapi dapat nama. Hasil penat lelah orang lain yang memasak, tapi senang-senang jer awak pakai gambar dia tanpa kebenaran, tiada kredit dari mana dapat gambar. Usaha sendiri lebih baik, orang tak marah.


Untuk diri saya terlebih dahulu, helah-helah di fb ini kita sama-sama ambil sebagai pengajaran. Kita jangan jadi begitu. Masing-masing kita punya akaun fb, kita memang bebas berinteraksi dengan rakan-rakan fb yang lain… tapi jangan ambil kesempatan sekiranya kita ada sedikit kelebihan manipulasi orang lain. Tapi kalau nak sangat berhelah, nak tunjuk kebolehan buat ayat-ayat perangkap… boleh, jadilah penulis genre aksi/thriller. Penulis buku bercorak penyiasatan ke…baru betul-betul thrill! Tak gitu?


love,
monalizahrais
Selangor
1 September 2018
Sabtu


No comments:

Post a Comment