Monday, February 15, 2016

ASSALAMUALAIKUM ABANG DRESSAR.

Assalamualaikum… 

*ini siaran tertunda* ditaip beberapa hari sebelum saya masuk wad di Htar.


Awal pagi hari ini – 2 Februari 2016 agak mendung di luar sana. Yang penting dalam hati ada matahari, angin bertiup mesra, perut dah beralas sarapan, tak gitu? Membuka tirai tahun 2016 ini di blog saya yang secomel tuannya… rupa-rupanya cerita tentang Abang Dressar. Amboi tajuk, ada elemen jiwang tak berkarat yer. Lalalalala….kita biasa dengar perkataan doctor dan nurse, tapi Dressar? Jom kita selidik, jom. Oleh kerana yang menaip cerita ini wanita, so saya sengaja letak tajuk sebegitu, hehehe…jangan marah na, kita gurau dan santai jap. (Dressar/PPP perempuan pun ada juga)



Ok, kita mulakan cerita. Demam? Demam batuk selsema di bulan Januari 2016, ianya agak ganjil bagi saya. ‘Jadual’ demam saya kebiasaannya pada bulan puasa atau selepas raya. Ketika mood perayaan dan balik kampung. Faktor perubahan cuaca serta perjalanan ke tempat-tempat berlainan – corak makan minum tidur saya berubah ketika itu.


Secara peribadi, saya kurang gemar klinik, hospital. Benci tu tidaklah, saya tak suka sakit sebenarnya, penat berlingkar di katil melayan sakit tu. Saya respect mereka yang boleh bekerja di tempat-tempat sebegitu. Tak semua orang boleh bekerja menghadap karenah manusia yang macam-macam ‘stail dan warna’ ni, saya sendiri berada di tempat keramaian sudah cukup rimas. Saya selesa berada dalam persekitaran yang sunyi sepi – seperti library.

****************************************************************************************************


@Demam batuk dan selsema@



Mula-mula sakit tekak, rasa tak sedap badan, membawa ke batuk seterusnya selsema. Saya dan suami terus ke klinik swasta. Ok, doctor periksa suhu, tekak, tekanan darah, tanya itu ini dan bagi ubat. Done. Makan ubat tapi rasa macam tambah teruk. Entah itu proses nak baik atau entahlah. Tiba-tiba saya teringat saya pernah ternampak papan tanda Klinik 1 Malaysia. Gerak hati saya mengatakan klinik ni dekat dengan rumah kami. Ditambah sedikit rasa ingin tahu, saya bawa suami ke sana.

*************************************************************************************************



@Klinik 1 Malaysia, Batu Belah, Klang@



Cari dan cari dan jumpa. Tak jauh manapun, inilah klinik yang paling dekat dengan rumah kami. +- 5 minit. Kalau kemaruk sangat nak jalan kaki pun… memang sampailah juga, lagi jauh ‘perjalanan’ ke  sana sini kalau kita shopping dalam pasaraya. Ibaratnya gitulah, nak menunjuk betapa dekatnya jarak rumah kami dengan Klinik 1 Malaysia dekat Batu Belah ni. Cara mudah nak ingat -  Restoran Nasi Kukus Sotong Besar, Klang. Kawasan Kristal Klang Commercial Centre.


Di kaunter – nurse tanya pernah datang ke tidak, then mintak IC, tanya saya sakit apa. Nurse beri kita nombor giliran. Kemudian kita bayar RM 1.Masuk dalam jumpa Dressar. Cek suhu, tekak dan bagi ubat. Done. Balik rumah. Masa ni saya seorang saja patient, ruang menunggu hanya ada suami saya.

(hish kenapa macam hambar jer ayat-ayat aku nih?)


Warganegara – RM 1, Bukan warganegara – RM 15. Waktu operasi 10 am - 10 pm.  Tiada sijil cuti sakit di klinik ini. Kalau nak MC, pergi tempat lain.  Saya dapat ubat panadol, selsema, batuk, tekak. Dressar yang periksa kita, dan dia yang bagi kita ubat masa tu juga. Beza dengan klinik-klinik swasta yang saya pernah pergi.

Di klinik swasta, dekat kaunter register tu, staf cuma tanya pernah datang ke tidak dan minta IC kita. Dia tak tanya kita sakit apa. Kemudian kita tunggu giliran, masuk dalam bilik jumpa doctor, keluar bilik dan tunggu sekejap lagi staf panggil kita untuk ambik ubat.


Pencarian saya tentang Klinik 1 Malaysia membawa kepada banyak maklumat berangkai. Ada banyak benda yang saya tak tahu atau tak perasan sangat selama ini, nampak tapi tak nampak, melalui dapatan di laman maya – facebook, mr. google dan yang segaris dengannya.

Antara yang menarik di facebook – page I AM Paramedic dan Penolong Pegawai Perubatan. Korang bacalah page ini, dari sisi pandang dan pembacaan  saya sebagai ‘orang luar’ bidang ini, banyak dapatan menarik. Membaca isu-isu semasa berkaitan kesihatan sekali pakej membaca ruangan komen – aneka warna rasa ada lucu, sedih, marah, gembira etc. Saya mengambil masa +- 3 hari, menekuni, ’membedah’ kedua-dua page ini.


Pendapat saya – page I AM Paramedic medium perkongsian pengalaman pahit manis suka duka, gelap terang pekerjaan mereka. Sayang sungguh, page ini ‘terhenti’ pada tarikh May 3, 2014, saya suka part status yang ada elemen lucu, santai tapi sentap. Page Penolong Pegawai Perubatan masih aktif sehingga sekarang, mood bahasanya lebih ‘serius’ dan terarah, ada banyak Q & A, ada sikit beza mood bahasa berbanding page I AM Paramedic.  Ibarat page I AM Paramedic seperti kita melihat seekor semut di atas kertas putih, page Penolong Pegawai Perubatan bilangan semut tu dah banyak, membentuk kesatuan. Kalau susah sangat nak faham kita tamsilkan begini – page I AM Paramedik mewakili sebatang lidi vs page Penolong Pegawai Perubatan ibarat seberkas lidi/penyapu lidi.



PPP/MA/AMO/Dressar/HA – siapa mereka? Tak mau cakap lebih-lebih, korang ‘serbu’ jer page di atas tu, untuk pencerahan. Kita sama-sama ada capaian internet, amat mudah menggali, menapis, membersih,menggilap maklumat. Taip saja di ruangan ‘search’ di fb tu – I AM Paramedic, Penolong Pegawai Perubatan.

***********************

@Dresser & memori zaman kanak-kanak@


Mengimbas, tahun-tahun 80-an sehingga awal 90-an…iaitu zaman kanak-kanak saya, saya lebih mengenali dressar dan klinik berbanding doctor dan hospital. Satu-satunya klinik kesihatan yang terdekat dengan kampung kami – Klinik Kesihatan Sungai Manila, Sandakan. Saya masih ingat lagi, peranan dresser sangat penting, ketika itu kemudahan asas elektrik, air dan jalan raya di kampung kami – peringkat Enam memang sedih, pedih, sayu, layu. Tiba-tiba kau sakit tengah malam dan keadaan semakin teruk, dresser inilah yang di cari. Orang harapan beb!.



Kampung, kita pun tahu sikap prihatin, mengambil berat antara satu sama lain beza dengan masyarakat bandar. Dressar, nurse dan semua staf kesihatan di klinik Sungai Manila serta penduduk kampung kita saling kenal, macam satu family gitu. Saya pernah keracunan makanan, waktu itu mood hari raya, saya muntah dan cirit birit, klinik tutup masa tu, arwah bapa bawa saya ke klinik dan kami ke rumah dressar, (rumah dressar dan klinik dekat jer) dressar dengan senyum dan ramah membawa kami ke klinik, ok, dia periksa dan bagi ubat.

Waktu itu kalau kita cirit birit kita mesti dapat ‘air garam’ (entah saya tak tahu nama sepatutnya), banyak pula tu +- satu beg plastik yang saiz kecik tu. ‘Air garam’ itu pek-pek seperti minuman 3 in 1 saiznya. Ada perisa original, oren. Dari kaca mata saya ketika itu sebagai seorang kanak-kanak kampung yang naïf dan miskin…layanan dressar itu ibarat antara ayah dan anak. 


Sekarang semua kemudahan asas air, elektrik dan jalan raya jauh lebih baik, malah ada beberapa anak kampung saya memilih pekerjaan nurse dan dapat  berkhidmat di Klinik Kesihatan Sungai Manila. Tahun lepas kebetulan saya demam sewaktu balik kampung, datang ke sini, beza memang berbeza. Penambahbaikan itu ada dan kita nampak hasilnya.

Di sini, tempat kami duduk sekarang – Batu 3 Jalan Kapar, Klang, ada banyak pilihan klinik dan hospital, swasta atau kerajaan. Terkini, Hospital Shah Alam yang dekat pusat komersial Seksyen 7 tu. Saya dan suami kalau nak cepat kita terus ke klinik swasta, bawa duit lebih, kita mengejar masa ke tempat kerja, sekiranya tak terikat masa kerja kami ke klinik kerajaan.

****************



@Bismillah, Assalamualaikum, salam@



Seterusnya, ini bahagian terbaik yang ingin saya kongsikan. Alhamdulillah, setakat ini saya tiada pengalaman buruk mendapatkan rawatan sama ada di klinik/hospital kerajaan atau swasta sepanjang bermastautin di daerah Klang, Selangor ini.  Semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan.


Di klinik 1 (nama samaran, klinik swasta) – saya ketuk bilik dan masuk bilik doctor. Doctor senyum mesra, menyapa saya duduk. Dia senyum dan saya pun senyum. Hilang debar beb! Pergh!!! Raut wajahnya terserlah sifat keibuan. Kemudian setelah saya duduk, dia pandang saya, kemudian doctor wanita ini senyum sambil berkata Assalamualaikum, dia hulur tangan bersalam, apa khabar Monalizah, bertanya serba sedikit tentang saya, tentang Sabah, kemudian barulah dia bertanya apa sakit saya. Selesai rawatan, tentulah saya ucap terima kasih, dalam hati nak salam ke tidak, alahai debar datang balik. Nak keluar macam tu jer rasa tak sedap hati you!. Sudahnya kita ucaplah terima kasih dan salam dia, hihihiii…dia siap doakan kita supaya cepat sembuh. (rasa macam jumpa ustazah + doctor = 2 in 1 gitu).



Klinik 2 (swasta, doctor lelaki)

Doktor lelaki, bukan bangsa Melayu, lingkungan 50 – 60 tahun usianya. Layanan terbaik juga, ada satu ketika saya berulang alik ke kliniknya beberapa kali, banyak juga nasihat kesihatan yang diberi. Ini doktor, setiap kali saya ke kliniknya, selesai rawatan, sambil-sambil dia tulis preskripsi ubat tu, saya perasan dia akan perhati beg yang saya bawa dan dia tanya begini – “awak kerja apa, kerja di mana?”. Dan kebetulan pula, saya memakai handbag berlainan setiap kali ke kliniknya. (adakah handbag saya itu mempengaruhi caj rawatan?)



Klinik 3 (swasta, doktor lelaki)

Sebelum beri rawatan, dia tanya saya kenapa nama saya Monalizah. Siapa beri nama itu, katanya nama Monalizah (tapi dia sebut Monalisa) sedap didengar, kemudian dia bercerita tentang potret Monalisa, ala.. yang lukisan tu… pelukisnya Leonardo de Vinci dan bla bla bla…saya sudah lupa dia cakap apa, barulah dia tanya apa sakit saya.

Satu ketika yang lain, masih klinik sama, doktor wanita. Yang ini nampak ‘ganas’ sikit. Dia tanya saya sakit apa, lepas tu ayat dia jenis teka teki gitu. “Ni mesti awak ni kurang minum air, kena banyak minum air baru cepat sembuh”. Lepas tu dia tak percaya apa yang saya cakap aduh!  Jom tepuk dahi sama-sama.



Klinik 4 (kerajaan, lelaki)


PPP lelaki Melayu, Islam. Sangat friendly, mesra. Sebelum cek suhu badan, kita dengar dia sebut Bismillah, pergh! ‘Imam’ siapakah ini? Kemudian dah dapat ubat + sedikit nasihat kesihatan… rutin harian seperti biasa, saya makan minum ubat diberi sehingga habis. Saya rasa ada sedikit perubahan tentang sakit yang dialami, tapi ubat dah habis. Terpaksalah saya datang semula ke klinik  ini dan kebetulan berjumpa orang yang sama. Pun masih friendly, mesra. Ayat yang sedap didengar “dah kurang dah”. Sambil saya berharap tak perlu datang lagi dan cepat-cepat sembuh sepenuhnya. Alhamdulillah, dah baik pun.

*************************************



@Debar tak?@


Saya tak pasti kalau anda mengalami perasaan yang sama. Adakah hanya saya seorang atau kalau ada yang sama pengalaman – kita geng! Sebelum ke klinik, sakitnya bukan main, rasa macam dunia ini kita yang punya, ibarat hanya kita seorang yang sakit amat, orang lain kononnya tak faham apa yang kita rasa. Tetapi, melangkah masuk jer dalam bilik doktor boleh pula rasa cool rasa macam ‘sihat’ sekejap.


Di rumah batuk macam nak rak, sakit kepala melantun-lantun, hidung macam nak tercabut disebabkan tersumbat. Sampai klinik, semua part sakit-sakit yang ‘mengganas ribut taufan’ kat rumah tadi seolah-olah ‘tidur’ sekejap. Hairan, hairan, poning kepala den memikirnya. Bukankah sepatutnya dah depan doktor tu, semua sakit tu keluar sekejap, tak payah explain bagai kita sakit itu ini. Hehe…


Kita kalau interview kerja, kita duduk berhadapan/setentang dengan penemuduga. Tapi kalau jumpa doktor/PPP kita duduk sisi meja bukan? Debar tak?Kadang-kadang rasa macam blur, speechless, hahaaa….



Stetoskop (betulkan saya kalau ejaan ini salah) – kita pakai rantai, mafla, tapi doktor/PPP letak benda ni kat tengkuk/leher dia. Pandang muka dia jer sekali pakej dengan stetoskop. Agak-agak kalau kita sihat tapi buat-buat sakit sebab dah gila bayang  nak minta MC – can you imagine, apa yang ada dalam kotak fikirnya? Mungkin riak wajahnya cool saja, tapi bila dia dah cek suhu badan kita, bila stetoskop dia tu dah singgah kat badan kita… korang sambunglah sendiri.



*************

@Syukur@


Sedikit pengalaman demam batuk selsema di negara orang, huhuhu… sedih pedih nak! Rasa nak terbang jer balik Malaysia. Haha… manja. Kebetulan masa tu isu demam MERS tengah hangat. Dari dalam flight lagi kami disuruh isi borang pengesahan kesihatan. Sampai di imigresen bersoal jawab tentang borang tu.


 Saya dan suami pergi ke sebuah perkampungan tradisional, tiada  kemudahan asas bekalan air, ada sedikit bekalan elektrik dan jalan raya kampung ada yang berturap ada yang tidak. Saya diberi semacam panadol cuma namanya lain – ‘snowball’, lagi satu ubat saya dah lupa namanya. Ubat yang dibeli di kedai. Alhamdulillah kebah juga demam saya.


Di negara X, my ipar dan biras pesakit kencing manis dan darah tinggi, mendapatkan rawatan doktor di klinik, kemudian beli ubat dekat ‘Drug House’, ya, Drug House, di sini di Malaysia semacam farmasi lah cuma di negara X namanya ‘ganas dan berterus terang’ gitu. Ubat yang dibeli ada caj VAT 11% a.k.a GST kalau di Malaysia. Ubat kita ada caj GST tak?


Dapatan terkini melalui page seorang pembekam, dia berkongsi cerita seorang patient yang bekerja dengan syarikat pengeluar ubat terkemuka dunia…menurut patient si tukang bekam ini, apabila TPPA dilaksanakan sepenuhnya, automatic harga ubat lebih mahal daripada biasa. Contoh, sebelum TPPA… ubat-ubatan berpaten dan generik agak murah, masih mampu beli lagi, setelah TPPA, apabila HANYA ubat-ubatan berpaten dibenarkan untuk diguna, ubat generik tidak lagi boleh dihasilkan, ini bermakna kita tiada pilihan, membeli ubat-ubatan yang berpaten sahaja. Ubat-ubatan dalam skala kecil mungkin boleh hadap lagi, bayangkan dalam skala besar? Allahhu’alam. Ingatan saya terus ‘terbang’ teringat joke di laman sosial – ‘ORANG MISKIN DILARANG SAKIT’.



Oklah, tata…setakat ini sahaja untuk cerita abang dressar, cerita seterusnya saya akan berkongsi pengalaman masuk wad Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang.







 love,
monalizahrais
Bt.3 Jln Kapar,
15 Februari 2016 - Isnin.




















No comments:

Post a Comment