Thursday, December 13, 2012

KERJA

Menjadi pendengar yang baik, tidak semestinya penyokong yang baik juga. Begini ceritanya, pagi tadi adik saya yang tinggal di KL tu call saya, memberitahu cadangannya tentang seorang lagi adik kami yang baru siap peperiksaan SPM supaya datang ke KL dan bekerja sementara menunggu keputusan keluar, dijangkakan hujung bulan Mac tahun hadapan. Cadangan itu bagus, sekurang-kurangnya adik kami dapat mengisi masa lapangnya yang panjang, dapat juga mencari duit poket sebagai tambahan, siapa tahu dapat juga menampung perbelanjaan, tidak banyak... sedikit mesti ada untuk keperluannya sambung belajar nanti, InsyaAllah.
 
Melalui telefon, saya pastikan kalau emak bersetuju dengan cadangannya itu. Katanya lagi, emak setuju. Saya tanya lagi, siapa yang akan membayar tambang kapal terbang adik kami datang ke sini?Jawapan yang kurang selesa didengar... emak yang perlu menanggung tambang adik datang ke sini. Sedangkan keperluan belanja di kampung pun cukup-cukup makan, inikan pula hendak membeli tiket flight. Kemudian saya call rumah dan bercakap dengan adik saya dan emak. Ternyata adik saya itu bersetuju tetapi sekadar mengikut sahaja kerana perkataan Kuala Lumpur itu agak istimewa baginya yang sebelum ini hidupnya hanya berkisar sekitar daerah Sandakan yang tidak seberapa luas dan moden berbanding KL yang tidak pernah tidur. 
 
Perkara yang paling merisaukan saya - culture shock, pengaruh di sini bukan alang-alang, tepuk dada tanya iman. Dan lagi satu, kalau sudah seronok memegang duit walaupun duit yang diperolehi adalah pendapatan sendiri, takut nanti pudar keinginan untuk sambung belajar. Mudah-mudahan tidak begitu jadinya.
 
Manakala emak apabila saya tanya... dia bersetuju sekiranya memang ada kerja yang dapat dilakukan di KL untuk mengisi masa senggang adik saya itu, dengan syarat selamat dan berbaloi kedatangannya ke sini. Apabila saya bertanya tentang tiket flight... emak menyatakan sukar untuk dia menyumbangkan wang kerana duit belanja hasil kelapa sawit fokus kepada belanja dan bil rumah. Dan pada pendapat saya, sekali lagi siapa yang mencadangkan, dialah yang patut menyumbang duit untuk tiket flight malah bertanggungjawab menjaga kebajikan adik saya itu sepanjang dia berada di sini. Titik!
 
Diulangi, pendapat saya sangat mudah, siapa yang mencadangkan... dialah yang menyediakan tambang flight. Tempat tinggal di rumah mereka dan bekerja di sekitar kawasan rumah mereka. Dia menyebut beberapa nama, antaranya 7 - Eleven, pasaraya xxx dan rangkaian restoran segera yang lainnya. Saya berterus terang sahaja, hendak bekerja silakan, tapi sebaik-baiknya tempat bekerja itu PASTIKAN TIDAK ADA KAITAN DENGAN ARAK.
Sungguhpun kita tidak meminumnya kerana tahu ianya haram di sisi agama Islam, tetapi secara tidak langsung 'kita membantu' rangkaian arak tersebut bergerak di pasaran untuk sampai kepada penggunanya. 
 
Maksud saya macam ini - di premis xyz ada jual arak, dan si polan bekerja sebagai juruwang/pembantu kedai runcit. Sudah namanya pekerja, pembantu kedai runcit perlu menyusun barang jualan di rak. Kalau ada jual arak sudah tentu pekerja ini akan menyentuh arak tersebut untuk disusun di rak, tak gitu? Pekerja ini beragama Islam dan tidak minum arak, ironi sungguh kan? Bagaimana pula dengan juruwangnya yang mana setiap pembeli arak akan melalui juruwang? Dan kerana tanggungjawab kerjanya, perlu pegang minuman keras ini untuk scan barang dan memasukkannya ke dalam beg plastik?
  
Dan... berkatkah duit gaji yang kita perolehi
 
Saya teringat zaman saya bergelar pelajar dahulu, menjadi kebiasaaan kami mencari kerja part time setiap hujung minggu dan cuti semester. Selain restoran makanan segera... jurujual dan juruwang di pasaraya besar, kilang malah hotel, cinema, pasar malam, atau bekerja dengan orang perseorangan. Tak payah nak tipu, putar belit saya kalau bab kerja part time ini, faham sangatlah. Majikan suka mengambil pekerja freelance dari kalangan muda mudi kerana sebagai student, tentunya memerlukan wang segera dan tidak terlalu berkira dengan gaji yang diterima, malah faktor tenaga muda mudi yang cergas dapat membantu menaikkan sales mereka. Servis cepat dan duit pun cepat masuk. Tenaga muda mudi yang berumur lingkungan 18 tahun sehingga 25 tahun  amat cergas dan cepat memahami arahan. 
 
Contoh - restoran makanan segera KFC dan Mc Donald's, lunch time bermula jam 12 pm ke 3 pm dan dinner threat bermula jam 6pm ke 9pm... dalam tempoh masa singkat ini customer ramai disebabkan tawaran menu lunch dan dinner pada harga istimewa, murah 30% sehingga 50%. Mereka yang duduk di frontline sudah tentu bukan seorang yang lembap dan terkial-kial membuat kerja, mahunya dimarah pelanggan yang mengejar masa istimewa ini.
 
Semua orang kenal rangkaian KFC misalnya, malah bayi yang tidak tahu apa-apa, sekadar terkebil-kebil matanya itu, dibawa oleh orang tuanya memasuki KFC pun sudah dibiasakan sejak kecil lagi supaya mengenali apa itu KFC. Cuba tengok cashier dan pekerja di restoran segera ini? Pernahkah kita melihat pekerjanya makcik-makcik atau pakcik-pakcik? Yang agak veteren sedikit, lingkungan 30-an dan 40-an, itupun di posisi supervisor dan pengurus cawangan. Memberi arahan, memarahi pekerja atau menegur sana sini yang mana silap. Sesekali mencelah melihat menu di skrin dan membantu menyediakan menu yang dipesan tetapi ternyata tidak secergas langkahnya berbanding muda mudi yang tengah 
'darah panas' itu.
 
Sebagai kakak sulung daripada lapan orang adik-beradik, terasa juga beban di bahu, apatah lagi setelah arwah bapa kami pergi untuk selama-lamanya. Dari segi kehidupan saya dan suami, bolehlah dikelaskan sederhana tetapi maksud beban yang saya sebutkan menjurus kepada sokongan moral dan nasihat. Ditambah lagi, hanya saya seorang di kalangan adik beradik setakat ini yang punya pendidikan tinggi berpeluang memasuki universiti dan berpengalaman menjadi anak rantau di sini sudah mencecah 12 tahun (sewaktu tulisan ini ditulis).
 Bermacam pekerjaan telah saya lalui (tentunya yang halal) sehingga sampai ke satu tahap saya telah tekad memilih pekerjaan yang serasi dengan jiwa saya, yang sedang saya lakukan sekarang (mudah-mudahan dipermudahkan olehNya).
 
Atas sebab ini jugalah saya tegas menyatakan perihal adik saya yang dicadangkan datang bekerja di sini - pilihlah kerja yang halal yang tidak memerlukannya menyentuh arak. Supaya gaji itu berkat.
 
Apabila kita memilih pekerjaan yang berada di landasanNya, InsyaAllah akan dipermudahkan urusan yang lainnya. 
 
 
   
 
  
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment