Sunday, October 9, 2011

PENCURI



Awal pagi Sabtu semalam, sekitar jam lima pagi, kereta jiran sebelah rumah saya hampir dilarikan . Jiran yang lagi satu tersedar dan dialah yang menyergah sang pencuri. Tempat parkir keretanya terletak di hadapan rumah, berjarak cuma beberapa langkah sahaja. Dan tidak kelihatan dari jalan utama.

Tapi kalau sudah namanya pencuri, dia pun buat 'homework' juga sebelum mencuri. Bonet kereta terbuka kemas dan pintu di bahagian pemandu juga terbuka luas. Pencuri membawa bateri untuk menghidupkan kereta jiran. Kereta jiran ini sebenarnya 'sakit', lebih banyak tersadai daripada digunakan.

Bayangkan kalau kereta elok...

Kawasan kejiranan saya ni memang cepat sunyi menjelang malam. Mungkin pencuri menyangka suasana ini peluang terbaik melakukan kegiatannya itu. Tetapi dia silap seperkara, penghuni di kawasan ini bangunnya awal. Seawal 4 pagi sudah terdengar suara air di bilik air.

Tidak terkecuali kaki internet - saya dan suami serta jiran yang menyergah pencuri itu, juga termasuk kategori lambat tidur. Mata masih terang walau embun sudah mula menitis.

Lagi satu faktor tarikan...rasanya berkaitan dengan aktiviti seharian jiran-jiran yang berniaga makanan dan hasilnya dapat dilihat melalui kecil besar rumah mereka yang layak dipanggil kediaman selesa. Sejak hari pertama saya dan suami menyewa di kawasan ini, jiran memang selalu mengingatkan tentang pencuri.

Setelah saya fikir-fikir...menjelang sesuatu perayaan memang akan terdengar cerita berkaitan pencuri. Desakan hidup @ suka-suka @pun entahlah. Pencuri saja yang tahu kenapa dia berbuat demikian.

Semangat kejiranan masih menebal di kawasan ini, mengingatkan saya kampung halaman mak bapa kita kan.

Oh ya, gambar di atas tu sekadar hiasan...



No comments:

Post a Comment