Thursday, March 15, 2012

BERITA

Yang pasti banyak mata melihat berita malam tadi. Kami tengok tv di warung tepi jalan, sambil menunggu order sate ayam siap. Semua orang pun tahu berita kanak-kanak yang berusia lima tahun yang dibunuh dan dibakar sehingga rentung. Kejam sungguh pembunuh itu!

Mestilah kita risaukan. Teringat saya zaman kanak-kanak dulu, hanya setelah menghampiri Maghrib barulah teringat rumah. Sibuk sangat bermain dengan kawan-kawan walaupun tahu akan disambut dengan hambatan kayu api di kaki tapi tak pernah serik. Teringat juga saya peristiwa di zaman kecil2 dulu yang selalu merayau di ladang kelapa sawit mencari kulat sawit malah pernah sesat di situ.

Kali terakhir saya sesat itulah juga kali terakhir saya merayau sesuka hati di ladang kelapa sawit sebab tidak lama selepas itu saya masih ingat lagi berlakunya pembunuhan di ladang kelapa sawit. Secara kebetulan juga hidup saya berubah sepenuhnya sebab saya sudah menjadi budak asrama dan hanya sesekali pulang ke rumah.

Oh sekali lagi tidak wajar membuat perbandingan sebegitu. Zaman yang sentiasa berubah akan berlaku macam-macam perkara yang tidak terjangka. Zaman kanak-kanak saya...saya melaluinya tanpa tahu apa itu laptop malah telefon saja pun sudah dianggap mewah dan mereka yang memilikinya dikatakan orang kaya. Begitulah yang diberitahu kepada saya masa itu.

Macam bermusim pula kan. Ada masa-masa tertentu dalam setahun itu banyak berita berkaitan dengan kanak-kanak, kematian politician, artis kahwin dan cerai, bencana alam. Saya mula minat tengok berita sejak saya berkahwin. Masa bujang dulu selalu juga belek news tapi tengok muka depan saja.

Tapi sekarang kadang-kadang baca cerita politik pun rasa seronok juga. Lagipun ada fb kan, walaupun tidak boleh percaya 100% apa sahaja yang kita nampak di fb, tapi ada juga part tertentu yang nampak betul.

Hampir setiap hari saya jenguk facebook bukan untuk update status apa yang saya sedang buat atau rasakan...tapi melihat page yang saya pilih, banyak juga yang bermanfaat. Malah membaca status rakan2 fb pun ada juga yang memberi inspirasi terhadap diri sendiri. Kalau status yang tension, marah dan sewaktu dengannya itu saya anggap hidup ini memang ada turun naiknya. Seboleh mungkin saya tidak mahu masuk campur.

Mungkin hari itu memang bukan hari mereka. Kebanyakan status saya di fb saya set 'Only Me'.


No comments:

Post a Comment