Friday, March 17, 2017

PERANG SIBER




Assalamualaikum…


Semalam dan hari ini saya jadi keyboard warrior sekejap. Berperang di laman maya – social media facebook. Tidak berniat mencari musuh, sekadar ‘berterus terang’ memberi sedikit ‘amaran’ terhadap si penjual online yang menjual produk ketat, kuat, teruna, dara dan yang sewaktu dengannya. Dah dia jual barang gitu, melucah di wall fbnya, tag kita pula. Nasib baik saya dah setting siap-siap tagging fb, kalau tak maunya penuh wall fb saya semacam papan iklan percuma, penuh iklan produk lucah dia tu.


Kita just bising-bising dekat si penjual produk lucah tu. Teruk sangat marketing dia tu, kalau ya pun jual produk untuk kegunaan suami isteri…takkanlah sampai tahap share gambar dan video bercium berpeluk dan… kau tolong sambung, tak larat saya nak sebut. Agak-agaklah kalau nak beriklan pun, dalam fb friendlist saya dan awak tu ada banyak anak-anak remaja tau. Anak-anak awak tu pun dah remaja. Takkanlah anak-anak awak tu tak ada fb.


Kadang-kadang yang menjual peralatan ‘sex toys’ (maaf cakap ya) ayat-ayat dia lagi sopan santun. Dia just tulis gini – untuk suami isteri saja, untuk keterangan lanjut sila pm. Orang dah faham sangat, lebih dari cukup dah. Tapi yang jual jamu/krim ketat kuat sendat etc tu… ya ampun ayat-ayat marketing tu lucah yang amat. Haduh cik kak…garu-garu kepala kita ya…kalis malu sungguh dia tu…tapi dijentik sedikit ditegur…sensitif juga ya. Tahu pula marah, hihi…


Zaman sekarang memang kita tak dapat pantau 100% apa yang dipandang oleh anak-anak remaja kita, tapi kita yang dah dewasa ini kalau pun tak dapat jadi contoh terbaik untuk mereka, janganlah jadi ‘ejen’ lucah pula. Nak jual barang tu jual je lah. Sampai part cerita-cerita dalam kain … inbox dan whatsapp kan ada. Ala-ala personal konsultan gitu. Dah ada customer beli barang, sambunglah mesej dekat inbox/whatsapp tu, kalau betul kita jual barang sebab nak membantu, lepas customer beli barang dan dia puas hati, dah tentu-tentu akan repeat order. Dan jagalah hati pelanggan tetap tu. Takkan itupun awak tak tahu buat?


Ada dalam jangkaan, sebaik saja saya up status ‘perang’ produk lucah tu… akan ada yang salah faham. Dan kita pun up status baru bagi jelas terang silau mata kita tak kondem/benci peniaga online, kita just marah dengan penjual produk lucah tu. Apahal saya nak kacau peniaga online, sedangkan beli tudung kain etc pun saya rujuk online dulu? Kena baca betul-betul status yang ditulis, hadam betul-betul.


¼   friendlist fb saya penjual online. Di Instagram… lebih separuh follower saya pun peniaga online. Tak ada masalah, saya selalu tengok Ig/fb diaorang…seronok tengok. Yang bikin kita panas hati, bab benda-benda dalam kain kau iklankan tanpa segan silu, dengan muka tak tahu malu, lepas tu tag kita sesuka hati. Tak bestlah macam tu beb. Nak meniaga tu, jangan sampai hilang rasa malu, kita ini Malaysian, bukan warganegara Uncle Sam. Kita masih terikat dengan adap sopan, bercakap yang baik-baik malah nak menegur pun cara yang baik-baik, beralas berlapik bagai, itu pasal wujud segala macam pantun gurindam pepatah kiasan tu. Punyalah nak menjaga adab. Sampai tahap biar mati anak, jangan mati adat. Ha! Nampak tak? Kalau tak faham lagi… mohon terjun dalam sungai.


Sekali sekala buat status tajam… jadi penyengat kasi lebam sikit hati dan telinga dia tu. Takkan kita jadi bom atom pula kan.


Next, ada di dalam jangkaan juga, susulan status tajam itu, ada yang unfriend, friendlist saya kurang, Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya saya tak perlu jadi saksi tanpa rela menatap baca produk lucah tu. Tujuan saya join fb bukan tentang banyak sedikit friendlist yang ada, sekadar suka-suka, mencari-kumpul-buat resepi dan info-info berkaitan kesihatan. Kita tiada masa memikir melayan benda-benda karut marut yang kebudak-budakan itu. Alangkan kerja saya sendiri pun saya terhegeh-hegeh nak menyiapkan, tidur tak lena, makan tak makan dibuatnya, mana ada masa melayan benda-benda gitu.


Sempena hari Jumaat yang mulia ini, semoga hidup kita baik-baik saja. Jom kita sama-sama ambil yang jernih, buang yang keruh. Semoga semua urusan seharian saya dan kamu semua berjalan lancar dan dipermudahkan.

love,
monalizahrais
Bt.3 Jln Kapar, Klang
Selangor
17 Mac 2017 Jumaat




No comments:

Post a Comment