Thursday, November 20, 2014

BURGER IKAN MY STYLE ^____^ HOMEMADE

Assalamualaikum...

Jarang sungguh dapat berblog sekarang...entah apalah yg disibukkan sangat tu.Namun begitu blog ini tidak pernah saya lupakan, cuma kurang konsisten update cerita-cerita yang hendak dikongsikan kepada pembaca yang tidak saya kenali.

Ok lah...sejak terrr...pandang burger bakar abang Burn di facebook, tiba-tiba mood burger menjelma, belum ada kesempatan lagi makan burger bakar yang terkenal tu, akhirnya terrr...buatlah burger homemade.Godek-godek resepi di kepala Encik Google, merayau sana sini di laman maya dan akhirnya menjadi juga burger ikan dan ayam mengikut citarasa saya.

Lain orang lain citarasanya. Saya beli bahan-bahan mentah dekat Mydin jerrr...jujur saya bukan peminat burger, tapi keinginan mencuba itu wujud dan sesekali juga saya ada membeli burger ayam/daging special, kadang-kadang saya rasa sedap kadang-kadang rasanya macam biasa-biasa saja di tekak saya.
Alangkan burger bakar abang Burn itupun bukannya jauh sangat dari rumah kami, tapi tak pernah lagi ke sananya,nak juga ke sana satu hari nanti...

Sebelum ini hendak beli cheese pun saya tak tahu nak pilih yang mana...kerana keinginan membuat burger hasil air tangan sendiri begitu kuat yang mendorong saya 'mesti buat dan siap punya', hehehe...

Terus kepada gambar di bawah, langkah demi langkah membuat burger homemade my style laa...
Sorry ya, panjang sangat mukadimah di atas, al maklum melepas rindu lama tidak menulis di blog.








 














Keratan rentas burger ikan.


Sayang sekali tak dapat upload gambar bahan-bahan mentah, sudah dicuba banyak kali tetap tak dapat upload.Jadi saya tulis saja bahan-bahan kat bawah.

Bun burger (saya beli yg 10 pcs RM2.70)
Burger Ikan/Ayam jenama Ramly 
Daun salad
Tomato
Kobis 
Timun
Lobak merah
Keju (cheedar cheese)
Seasoning saya guna apa yang ada kat rumah saja (salad dressing jenama lady's choice dan sos cili kipas udang macam dalam gambar di atas)
Mentega jenama Daisy
Telur (kalau suka boleh buat ala-ala burger special kan)
 Hirisan bawang (saya tak letak malas hiris)
Bab sayur mayur tu pun ikut suka (dihiris halus-halus)

Saya suka seasoning selain yang di atas...kalau ada sos lada hitam dan ajishio yang dalam botol kecik comel tu...apa pun ikut citarasa masing-masing lah ya.


Kebanyakan dari kita mesti pernah beli burger yang jual kat tepi jalan mesti biasa tengok abang/kakak yang jual burger tu masak dan susun burger, jadi rasanya tak perlu saya terangkan secara detail cara-cara membuatnya, biarlah gambar berbicara.


Ok, jumpa lagi di lain cerita, semoga ada manfaat kepada anda yang membaca cerita ini, InsyaAllah ada versi burger yang lain nak letak lagi dalam blog ini, sekarang masih mood amatur, silap salah harap diampun, hihihi...

love,
monalizahrais
kapar,klang
20 November 2014 
 
 

No comments:

Post a Comment