Friday, December 20, 2013

KAMPUNG WARISAN SABAH (BERDEKATAN MUZIUM SABAH)

Assalamualaikum...

 Jom tengok gambar-gambar berkaitan Kampung Warisan, Sabah berdekatan Muzium Sabah. Saya pergi sini dengan adik dan adik ipar. Gambar lama ni tahun 2011, daripada terus terperap dalam badan si Green (my lappy) ada baiknya saya letak dekat blog, manatau ada manfaat kepada orang lain yang bercadang jalan-jalan ke Sabah.

 Beli tiket untuk ke Muzium Sabah RM 2/pax boleh terus pergi melawat kampung warisan ini. Masuk muzium, keluar muzium dan terus ke sini dengan hanya satu tiket. Murah dan berbaloi-baloi. Memasuki kawasan Kampung Warisan... kita seolah-olah memasuki dimensi masa, balik ke masa lalu, amat tenang dan sejuk mata memandang. Biarlah gambar-gambar di bawah ini berbicara. Jom!







Perlu melalui jambatan gantung untuk sampai ke Kampung Warisan.












































Ini antara sisi pandang yang saya gemari di Kampung Warisan. Mood tradisional dan asli begitu menyerlah.









Yang ini pun saya suka tengok, spontan seperti ada 'mentol' lampu menyala di ruang fikir saya.
































































Berlatarbelakangkan Rumah Bisaya.









































Mengikut pengamatan saya... maaf saya tak tahu namanya tapi ianya dibuat menggunakan rotan. Bukan mudah untuk mengumpul dan mencari rotan sebanyak ini, semasa balik kampung emak, saya mendengar pengalaman pakcik saya mencari rotan... amat mencabar dan perlukan pengalaman luas, bukan semata-mata tentang mencari rotan, tetapi hendak mengambil rotan itu yang mencabar, ada durinya silap tarik boleh luka jawabnya.




Boleh lompat-lompat kat atas ni, seronok, cubalah!









Cuba teka, apa yang ada dalam tajau tu?.


















































Love,
Monalizah Rais
Jalan Kapar, Klang
Selangor
20/12/2013 (Jumaat)
17 Safar 1435


No comments:

Post a Comment