Tuesday, June 18, 2013

MAN OF STEEL

Assalamualaikum...

Saya pergi seorang, di luar waktu puncak, tempat duduk banyak kosong, saya pilih kerusi yang paling tepi. Kami tak ramai, congakan saya tak sampai pun 30 orang. Yang datang majoriti berkeluarga, ada yang bawa anak, couple... ada dalam beberapa orang. Rasa nyaman jer duduk kat dalam panggung, sebabnya penonton sedikit dan rasa sejuk tu bukan alang-alang kan.

Bayangkan kalau peti sejuk kita letak sikit jer barang makanan, kemudian kita set sejuknya tahap maksimum... buka peti sejuk maunya sejuk kemain siap 'berasap' lagi... berbeza sebaliknya jika penuh/padat setiap sudut diasak dengan bermacam rupa jenis makanan... 
tak sejuk sangat kan, dan bermacam bau yang terbit menusuk ke deria bau kita, hehehe...

Saya bukan kaki wayang... sejak dah berumahtangga. Waktu bujang trang trang trang dulu zaman belajar kat UM, selalu juga masuk panggung tengok wayang. Ketika itu kami suka masuk panggung dekat The Mines, Seri Kembangan. Semua pintu kami masuk, hampir setiap minggu, The Mines tu dah jadi macam satu kemestian untuk dikunjungi.

Itu kisah dulu-dulu, seingat saya kali terakhir tengok wayang The Hobbit itupun sebab adik dan ipar belanja tengok wayang.... dan kali terakhir tengok wayang bersama suami tak ingat bila tapi kami tengok The Incredible Huck yang the latest punya.

Di fb sebentar tadi, filem Man Of Steel (MOS) sudah pecah panggung - kedudukan teratas mengatasi filem-filem yang lain. Tak mau cerita banyak tentang filem Superman ini, semua orang pun tahu tentangnya. Yang menarik dan banyak disebut di wall fb... Superman dah pandai pakai seluar dalam kat dalam... katanya.

Di fb, saya menulis komentar sebegini - 'gari' di hati memang sukar dibuka meskipun 'kuncinya' ada di hadapan mata, tetapi gari di tangan yang senang dibuka meskipun kuncinya tersembunyi. Part Superman kena gari semasa berjumpa Lois Lane membuatkan saya rasa lucu.

Lagi satu komentar yang saya tulis - selesai sahaja menonton filem ini, spontan saya terfikir tak perlu kita takut dengar cerita-cerita hantu terbang atau mata merah, bukankah Superman itu terbangnya lebih tinggi, lebih laju dan matanya jauh lebih merah berbanding hantu-hantu terbang langsuir dan sebagainya itu? Bukan nak tunjuk berani, tapi betulkan, kita tengok Superman mata merah tak rasa takut pun...lagi teruja ada...

Sebenarnya yang benar-benar menyentap rasa hati tentunya elemen kasih sayang antara si Superman ini dengan bapa kandung dan bapa angkatnya. Yalah, saya pun telah kehilangan bapa Oktober 2011 yang lepas, daya sensitiviti dan penghayatan itu lebih daripada biasa berbanding ketika bapa masih hidup.


Yahudi kalau buat filem.... biasalah jenis pasaran seluruh dunia dan apa sahaja yang kita mahu sebagai seorang manusia... semuanya diorang bedal kasi washbrain kita kan... terpenting sekali kita menonton dengan pendinding ilmu (mantapkan diri dengan ilmu agama Islam terutamanya), asingkan yang mana dapat diambil pengajaran dan dibuang hampasnya. Dia orang tu pun ambil ilmu daripada Islam juga, cuma dibentuk mengikut acuan mereka untuk 'dihidangkan' semula kepada semua orang di dunia ini.


#dalam The Hobbit, asyik terbayang rumah semut dan anai-anai jer, dalam MOS pula saya terbayang gigi, lalat, hehehe....jangan marah nak buat macam mana kan... dah terbayang-bayang gitu.


Ok, seterusnya biarlah gambar-gambar di bawah ini bercerita.




 



 


 Sendiri gambar, sama 'Superman' guna handphone Nokia jer, boleh laa.. kan.











RM 4.50 beli dekat KFC. Dalam gambar nampak besar sekali beli daaa... kecik saja rupanya. Yang lain - payung, pencil case, ballpen pun RM 4.50 per pc kecuali payung RM 12 kalau tak silap saya.



Dekat Centre Point Klang ni, cuma 2D jer, 3D not available, pun begitu saya tak kisah 2D atau 3D, yang penting menontonnya di skrin besor pun dah best!.

love,
monalizahrais 



No comments:

Post a Comment